Jedna aktualizacja na każdy miesiąc
Badacze bezpieczeństwa z Pen Test Partners uzyskali dostęp do jednego Boeinga 747-400 znajdującego się na emeryturze i zbadali całą awionikę umieszczoną pod pokładem pasażerskim. W kokpicie odkryto 3,5 calową stację dyskietek, która służy do ładowania ważnych nawigacyjnych baz danych. Jest to baza, która musi być aktualizowana co 28 dni, a specjalny inżynier sprawdza co miesiąc czy wszystko jest z nią w porządku.
Chociaż może wydawać się to dziwne, dyskietki 3,5 cala są dalej używane w wielu samolotach. Dla przykładu, sporo popularnych Boeingów 737 (cała flota Ryanair) używa dyskietek do ładowania oprogramowania dla awioniki. Inżynier, który sprawdza samoloty co miesiąc musi załadować osiem dyskietek z aktualizacjami dla lotnisk, tras lotów, pasów startowych i nie tylko.
Oprócz badania awioniki, inżynierowie z Pen Test Partners sprawdzali także ogólne bezpieczeństwo samolotu oraz jego podatność na ewentualne ataki ze strony pasażerów – całość została podpięta pod konferencję Def Con przeznaczoną dla hakerów w USA.
Pomimo dostępności nowoczesnej technologii, w wielu miejscach dalej używa się dyskietek. Departament Obrony USA kontroluje przy ich pomocy siły nuklearne w kraju, a na ISS również znajdziemy mnóstwo tych przestarzałych, kwadratowych akcesoriów.
Źródło: The Verge / fot. Nafis Al Sadnan – Unsplash