Według najnowszego raportu South China Morning Post, zespół naukowców z Chin zbudował i przetestował prototypowy, naddźwiękowy silnik, który jest niczym innym, jak… projektem porzuconym przez NASA. I to 20 lat temu.
Chińczycy zwracają uwagę na łamach artykułu opublikowanego w Journal of Propulsion Technology, że zrozumienie mechanizmu pracy silnika porzuconego przez NASA może dostarczyć nowych, ważnych wskazówek pozwalających przyspieszyć tworzenie nowego samolotu i jego silników. Z czego czerpią w takim razie chińscy inżynierowie?
Za drogi dla NASA, odpowiedni dla Chin
Oryginalny projekt silnika naddźwiękowego został zaproponowany przez Ming Han Tanga pod koniec lat 90 ubiegłego wieku. Cały projekt został oznaczony jako Boeing Manta X-47C. USA szybko z niego zrezygnowało – głównie ze względu na wysokie koszty oraz pojawiające się, istotne przeszkody natury technicznej.
W przeciwieństwie do większości dotychczasowych projektów samolotów naddźwiękowych, projekt TSV X-plane Chińczyków posiada dwa oddzielne silniki po każdej ze stron. Przy niższych prędkościach silniki mają pracować jak zwykłe, turbinowe silniki odrzutowe. Brak wykorzystania ruchomych części i tego typu konfiguracja pozwala na szybkie przyspieszenie samolotu – do pięciokrotności prędkości dźwięku.
Nowy prototyp samolotu naddźwiękowego Chińczyków miał zostać przetestowany w warunkach aerodynamicznych odpowiadających prędkości pomiędzy 4 a 8 Mach. Testy wykazały, że zaproponowany przez Tanga projekt silnika działa. Pozwoli to chińskim inżynierom prowadzić dalsze testy i zbudować kolejną wersję prototypu.
Jak widać inżynierowie z Państwa Środka się nie poddają. Obecnie pomiędzy Chinami a USA trwa swoisty wyścig kosmiczny i lotniczy. WIelu znanych chińskich naukowców miało opuścić NASA – szczególnie pod koniec lat 90. Dziś rozwijają oni konkretne technologie w swoim kraju.
Czy chiński samolot naddźwiękowy kiedykolwiek wzbije się w powietrze? Tego nie wiadomo. Wiadomo jednak, że Stany Zjednoczone posiadają już swoją odpowiedź w postaci Hermeusa. W ostatnich miesiącach projekt naddźwiękowego samolotu został dofinansowany kontraktem o wartości 60 milionów dolarów.
Źródło: SCMP / fot. DARPA