Chiński JD.com otwiera pierwsze w Europie sklepy obsługiwane przez roboty

Maksym SłomskiSkomentuj
Chiński JD.com otwiera pierwsze w Europie sklepy obsługiwane przez roboty
Na świecie powstaje coraz większa liczba sklepów pozbawionych sprzedawców. Przykładów nie trzeba szukać daleko. W czerwcu ubiegłego roku w Polsce otwarto pierwszy Żappka Store, a z końcem grudnia uruchomiono sklep Żabka Nano. Wprawdzie mają one swoje wady – w Poznaniu jeden z klientów został w takiej placówce uwięziony – ale nikt nie ma wątpliwości, że rozwiązanie sprawdzi się w przyszłości. Wierzą w to także przedstawiciele chińskiego giganta JD.com, który to otworzył w Holandii dwa sklepy Ochama, obsługiwane przez roboty.

JD.com otwiera pierwsze robotyczne sklepy w Europie

Chiński gigant e-commerce JD.com otworzył dwa sklepy detaliczne w Holandii, które są obsługiwane przez roboty przygotowujące i dostarczające paczki. Zakupy w opisywanych tu placówkach sprzedaży w Leiden i Rotterdamie można robić za pośrednictwem specjalnej apki Ochama. W celu odebrania przesyłki wystarczy udać się do sklepu i zeskanować wygenerowany kod, a robot wyda uprzednio złożone zamówienie. Co ciekawe, roboty są w stanie pakować i przygotowywać zamówienia wysyłkowe.

Jeden ze sklepów Ochama w Holandii. | Źródło: JD

Sklepy oferują konsumentom bardzo duży asortyment towarów – żywność świeżą i pakowaną, sprzęt AGD, kosmetyki, produkty dla matek i dzieci oraz ubrania, a nawet wyposażenie domu.


Tak przygotowywane są zamówienia w robotycznych sklepach należących do JD.com. | Źródło: JD

JD.com chce rywalizować z Amazonem

Wchodząc do Europy JD.com rzuca rękawicę Amazonowi, który to uruchomił własne bezkasowe sklepy spożywcze o nazwie Amazon Go w Stanach Zjednoczonych oraz Amazon Fresh w Wielkiej Brytanii.

Chińska firma e-commerce poinformowała już, że planuje otworzyć dwa kolejne sklepy w miastach Amsterdam i Utrecht w Holandii. JD.com nadal czerpie większość swoich przychodów w Chinach, ale w ostatnich latach chce postawić mocniejszy nacisk na rozwój poza Azją. Firma prowadzi na przykład sklep internetowy o nazwie Joybuy.com dla międzynarodowych klientów.

Źródło: JD

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.