Elektryczna autostrada napędza ciężarówki w Niemczech

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Elektryczna autostrada napędza ciężarówki w Niemczech
{reklama-artykul}
Kolejne państwo przyłącza się do walki o środowisko. Zaledwie kilka dni temu dowiedzieliśmy się o planach Amsterdamu w kontekście walki z zanieczyszczeniami na terenie miasta, a tym razem dwóch niemieckich producentów postanowiło połączyć siły. Siemens oraz Scania kilka lat temu podpisali umowę o współpracę, a jej efektem są pojazdy, które są bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska. Ciężarówka hybrydowa jest w stanie ładować się podczas jazdy za pomocą infrastruktury zainstalowanej między innymi na autostradzie – całość działa tak, jak w przypadku tramwajów czy pociągów.

Aby zaadaptować ciężarówki do nowej technologii, Siemens stworzył specjalny komponent, który łączy pojazd z przewodami elektrycznymi wtedy, kiedy odpowiednie czujniki wykryją ich obecność. Taki system, oprócz tego że jest bardziej przyjazny dla środowiska pozwala również na oszczędność czasu i pieniędzy. Ciężarówki nie muszą się już zatrzymywać, aby naładować akumulatory, a tym samym tworzący infrastrukturę mogą zrezygnować z konieczności wybudowania na niej i utrzymania specjalnych stacji do ładowania.

Elektryczna autostrada oznaczona jako eHighway zadebiutowała w Niemczech we wtorek w tym tygodniu i rozciąga się ona na odcinku prawie 10 kilometrów na południe od Frankfurtu. Inne próby wykorzystania podobnej technologii miały miejsce już wcześniej: chociażby na terenie Los Angeles czy Szwecji. Działo się to jednak na dużo krótszych odcinkach niż w przypadku Niemiec.

siemensehighway2

W Niemczech, urzędnicy odpowiedzialny za transport mają nadzieję, że pozytywne testy oraz zebrane dane z eHighway pozwolą przyczynić się do wprowadzenia opisywanej technologii na inne, główne drogi w całym kraju.

Samochody ciężarowe z technologią Siemensa działają bezemisyjnie w momencie korzystania z dedykowanej linii elektrycznej. Na drogach bez infrastruktury mogą one wykorzystać wbudowany akumulator do poruszania się bez konieczności spalania paliwa – przełączenie się na silnik diesla następuje tylko wtedy, kiedy w baterii nie będzie już wystarczającej mocy, aby zapewnić dalszą jazdę i poruszanie się pojazdu.

2019-05-09 135901

Siemens zaprezentował rozwiązanie eHighway po raz pierwszy w 2012 roku jako pomysł na ekologiczne wykorzystanie dużych ciężarówek komercyjnych. W tamtych latach technologia baterii nie była zbyt dobra – naturalna ewolucja komponentu pozwala teraz na jego dużo lepsze wykorzystanie. Niemcy dążą do ograniczenia emisji dwutlenku węgla o co najmniej 80 procent do 2050 roku. Do 2030 roku mieszkańcy największych miast mają z kolei poruszać się już tylko autami wyposażonymi w napęd elektryczny.

Czy to wszystko się uda? Przyszłość zapowiada się naprawdę ekscytująco, jednak rzeczywistych rezultatów na ten moment nikt nie jest w stanie przewidzieć.

Źródło: Digital Trends

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.