NASA X-57 – elektryczny samolot, który zmieni lotnictwo
Samolot NASA X-57 Maxwell jest rozwijany już od czterech lat. Głównym założeniem tego pojazdu jest możliwość wykorzystania elektrycznego samolotu do podróży na bliskich dystansach, tym samym zmniejszając wpływ klasycznych rozwiązań na środowisko. NASA twierdzi także, iż konstrukcja X-57 Maxwell jest znacznie cichsza od innych samolotów turbośmigłowych. Komponenty prototypu przeszły pomyślnie testy w tunelu aerodynamicznym w amerykańskiej Wirginii.
Testowanie NASA X-57 Maxwell
Testy w tunelu aerodynamicznym trwały kilka tygodni, a sam samolot był wystawiony na działanie wiatru o prędkości do 90 węzłów przez niemalże 14 godzin. X-57 ma startować i lądować przy wykorzystaniu sześciu zestawów śmigieł napędzanych silnikami na każdym skrzydle. Aby zwiększyć wydajność, NASA zdecydowała się na schowanie mniejszych łopatek, w celu wyeliminowania oporu powietrza.
Z roku na rok rośnie liczba firm, które inwestują oraz rozwijają własne projekty elektrycznych samolotów – te z kolei mogą już w niedalekiej przyszłości stać się podstawowym motorem napędowym większych miast oraz regionów. NASA X-57 Maxwell nie wzbił się jeszcze oficjalnie w powietrze, ale według Amerykanów dziewiczy lot może odbyć się już za niecałe 12 miesięcy.
Oprócz elektrycznego samolotu X-57, NASA rozwija także inną konstrukcję, która będzie w stanie przekroczyć prędkość dźwięku. Oba pojazdy powinniśmy zobaczyć w pełnej krasie już do 2022 roku.
Źródło: DT / fot. NASA Langley/Advanced Concepts Lab, AMA, Inc.