Mózg podłączony do komputera – technologia BCI
Newell w najnowszym wywiadzie przyznał, iż niektóre pomysły związane z podłączeniem człowieka do komputera mogą wydawać się niewiarygodne i wyjęte rodem z filmów science fiction. Według szefa Valve, brak poświęcenia uwagi technologii BCI będzie ogromnym błędem twórców gier. Valve chce w tym przypadku stworzyć oprogramowanie open source, które pomoże programistom łatwiej tworzyć rozwiązania pozwalające interpretować sygnały odczytywane z ludzkich mózgów przy pomocy sprzętów takich, jak chociażby zestawy VR.
„Pracujemy nad projektem open source, aby każdy mógł mieć dostęp do oprogramowania i implementować je do swoich zestawów” – przekazał Newell.
Dane, które w przyszłości będą mogły być pobierane od ludzi za pośrednictwem odczytywania sygnałów mózgowych to między innymi nastrój oraz możliwość kontrolowania postaci na ekranie za pomocą myśli. Opisywane odczyty będą mogły także być wykorzystywane przez programistów do poprawy immersji oraz spersonalizowania tego, co dokładnie dzieje się podczas gry – na przykład do automatycznego podniesienia poziomu trudności.
Niektóre osoby używające zestawów VR cierpią na bóle głowy lub mdłości związane z niedopasowaniem tego, co widzą, a tym, co wyczuwa ich ciało. Technologia BCI, o której mówił Gabe Newell ma skutecznie eliminować tego typu problemy.
Nie pozostaje nam więc obecnie nic innego, jak tylko czekać na więcej szczegółów oraz pierwszy, w pełni działający prototyp od Valve. Do szerszego zastosowania interfejsu mózg-komputer jeszcze jednak długa droga.
Źródło: TVNZ / fot. Valve