Sztuczna inteligencja niesie za sobą mnóstwo zagrożeń, nieprawdaż? To dotyczy także autonomicznych samochodów, które tę technologię wykorzystują. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby tego typu pojazdy tworzyć zgodnie z odpowiednimi standardami, sprawiając, aby te były jak najbezpieczniejsze i dla ich pasażerów, a także dla pasażerów i kierowców innych pojazdów czy pieszych.
Teraz, Intel oraz cały szereg gigantów motoryzacyjnych (w tym BMW, Audi, Daimler czy Volkswagen) opracowali rozbudowaną listę szczegółowych zasad odnoszących się przede wszystkim do bezpieczeństwa, zgodnie z którymi samojeżdżące samochody powinny być budowane i zgodnie z którymi powinny funkcjonować. Poruszają one również kwestię tego, jak branża powinna monitorować normy bezpieczeństwa i zgłaszać związane z nimi wątpliwości.
W opublikowanej pracy, która liczy sobie niemalże 150 stron, w sumie umieszczono 12 zasad związanych z bezpieczną autonomiczną jazdą. Przedstawiono je w skrócie na czterech stronach (od 7 do 10), jednakże twórcy wielokrotnie odnoszą się do nich szczegółowo w całym tekście. Aby je przeczytać wystarczy przejść tutaj.
Grafika przedstawiająca zawartość pracy opublikowanej przez firmę Intel oraz przedsiębiorstwa motoryzacyjne.
Warto zaznaczyć, że zasady dotyczą nie tylko kwestii budowy pojazdu i tego, na jakiej zasadzie ten będzie działać, ale również tematu komunikacji samochodu i użytkownika. Autorzy zaznaczają, że użytkownik zawsze powinien wiedzieć, czego się od niego oczekuje – na przykład – gdy ten powinien przejąć sterowanie pojazdem. Poza tym, ich zdaniem auto powinno znać stan świadomości osoby siedzącej na fotelu kierowcy.
Trudno powiedzieć, czy opisane zasady zostaną zaadaptowane przez każdego producenta samochodów. Nawet jeśli tak się nie stanie, nie zdziwimy się, jeśli władze poszczególnych państw z czasem wprowadzą odpowiednie przepisy dotyczące autonomicznej jazdy. Warto wspomnieć, że do przedsiębiorstw, które opracowały przedstawione standardy, nie należała Tesla. Jesteśmy ciekawi, z jakiego powodu.
Źródło: Intel