Jakość samochodów spada
Badanie J.D. Power śledzi liczbę problemów na każde 100 pojazdów danej marki (PP100). W najnowszym badaniu odnotowano rekordowy wzrost o 30 PP100 w ciągu ostatnich dwóch lat – o 18 PP100 w latach 2021-2022 i o 12 PP100 w latach 2022-2023.
Liczba usterek w przeliczeniu na 100 samochodów według badania J.D. Power. | Źródło: J.D. Power
Firma zajmująca się wywiadem konsumenckim stwierdziła, że ciągły spadek jakości można przypisać wielu czynnikom, w tym między innymi… większemu wykorzystaniu technologii w nowych samochodach i sięganiu po systemy audio ze znanymi od lat usterkami. J.D. Power sugeruje, że postęp technologiczny zamiast przekładać się na poprawę jakości procesu produkcyjnego, stawia na zasypywanie konsumentów często niesprawdzonymi i niedopracowanymi nowinkami technicznymi.
Największy wzrost problemów rok do roku odnotowano w kategoriach funkcji, elementów sterujących, wyświetlaczy oraz infotainment – odpowiednio o 3,2 PP100 i 2,3 PP100. Średnia dla wszystkich marek z całego badania wyniosła 192 PP100.
Najbardziej i najmniej awaryjne samochody 2023
Na czele listy J.D. Power znalazł się Dodge ze 140 problemami na 100 pojazdów, tuż za nim uplasował się Ram ze 141 PP100 i Alfa Romeo ze 143 PP100. W europejskich rankingach Alfa Romeo stoi równie wysoko, co stoi w mocnej opozycji do wciąż powtarzalnych, ale dawno już nieaktualnych żartów o „alfach na lawetach”.
Najgorzej w rankingu wypadły samochody marek Volkswagen (249 PP100), Chrysler (250 PP100), Volvo (250 PP100), Tesla (257 PP100) oraz Polestar (313 PP100).
Źródło: J.D. Power