Rower z tarczami od piły zamiast kół
Dlaczego lód jest śliski? W telegraficznym skrócie, za śliskość lodu odpowiadają ruchome cząsteczki wody na powierzchni lodu, poruszające się w ułatwiającym ślizg ruchu tocznym. Jeżeli kiedykolwiek jeździliście rowerem po śniegu, wiecie doskonale, że o poślizg na tej powierzchni nie jest trudno. Jeszcze gorzej z perspektywy kierującego wygląda sytuacja na lodzie. A co by było, gdyby koła rowerowe zastąpić ostrzami piły tarczowej i ruszyć nim na zamarznięte jezioro? Prowadzący kanał The Q postanowili odpowiedzieć na to pytanie.
Pierwszy ze stworzonych prototypów zakładał wykorzystanie tylnej tarczy założonej w taki sposób, aby obracała się zgodnie z kierunkiem cięcia. Przednie „koło” założono w sposób odwrotny. Oczywiście tarcze zamocowano na specjalnych piastach, wykonanych metodą domową. Dzięki hamulcom tarczowym rower był w stanie nawet hamować. Niestety, jazda w ten sposób zakończyła się fiaskiem, gdyż przednia tarcza wcinała się w lód. Drobne poprawki w postaci założonych na przednią tarczę poprzecznych nakładek z metalu umożliwiły sprawną jazdę po lodzie.
Co powiecie na taką przeróbkę?
Nie powtarzaj wyczynu youtubera
Stanowczo odradzamy podobne eksperymenty. Lód na zbiornikach wodnych w Polsce bywa bardzo kruchy – nawet podczas ostrej zimy. Poruszanie się po lodzie grozi utonięciem w wypadku załamania lodu lub śmiertelnym wychłodzeniem w wyniku przebywania w lodowatej wodzie.
Źródło: YouTube