Polecamy: Samochody elektryczne to poważne zagrożenie dla innych pojazdów. O tym się nie mówi
Oczekiwanie na części zamienne do aut to obecnie spory problem
Patricia Atkinson mieszka w Sitka, skonsolidowanym mieście–okręgu, znajdującym się w zachodniej części Wyspy Baranowa, w archipelagu wysp Aleksandra na Alasce. Ciekawostka: to właśnie w tym mieście podpisano umowę na mocy której Rosja sprzedała USA całą Alaskę. Sitka była stolicą Alaski do 1906 roku, jednakże teraz jest miejscem nieco zmarginalizowanym, także przez dealerów samochodowych. Pomimo tego, popularność samochodów elektrycznych w tym miejscu rośnie, pomimo braku publicznej infrastruktury do ładowania.
Dodać należy, że wyspa nie ma połączenia drogowego z lądem, więc podróżowanie do kontynentalnej części wymaga wykorzystania łodzi, samolotu lub promu. Prom przypływa i odpływa tylko raz w miesiącu, a podróż trwa 12 godzin. Między innymi z tego powodu Sitka nie ma swojego dealera marki Chevrolet, a Patricia Atkinson kontaktuje się z tym w kontynentalnym Juneau.
Nie przegap: Ile kosztuje ładowanie samochodów elektrycznych w 2023? Policzyłem to i jestem przerażony
Kiedy Patricia zadzwoniła do dealera Chevy w Juneau, została poinformowana, że biorąc pod uwagę ograniczenia logistyczne, czas oczekiwania na nowy akumulator do jej elektrycznego Bolta wyniesie około czterech lat. Dealer w Juneau przekazał, że otrzymuje zaledwie cztery zapasowe akumulatory i że może wykonać tylko osiem wymian miesięcznie. Podobnych zgłoszeń są tymczasem zapewne setki.
Źródło: mat. własny – zrzut ekranu
Elektryczne samochody tylko dla cierpliwych
Rozczarowana Patricia kontaktowała się z dealerem w Seattle, od którego pierwotnie kupiła pojazd w marcu 2021 roku. W tym punkcie czas oczekiwania również wynosił kilka lat. Tu powstaje pytanie: w jaki sposób General Motors wymieniło już aż 62 procent wadliwych akumulatorów w pojazdach z roku modelowego 2017-2019? Takie dane przekazywało NHTSA. Być może producent korzystał z zapasów magazynowych, które… uległy wyczerpaniu.
Zobacz też: Tesla obniżyła ceny samochodów w Polsce. Tak tanio jeszcze nie było
Wnętrze samochodu Chevrolet Bolt EV. | Źródło: Chevrolet
Wskaźnik wymiany baterii w pojazdach z lat modelowych 2020 i 2021 był znacznie niższy (odpowiednio zaledwie 2 i 2,6 procent), więc jasnym jest, że GM priorytetowo potraktował wymianę pakietów w starszych autach. Całkiem słusznie.
Niedobór akumulatorów będzie rosnąć, a przynajmniej tak twierdził dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, w rozmowie z CNBC w maju 2022 roku.
Kobiecie zalecono, aby na wszelki wypadek parkowała z dala od innych samochodów. No i oczywiście żeby uważała, by w razie samozapłonu baterii, nie spłonąć żywcem.
To tylko 4 lata, szybko zleci.
Źródło: insideevs