Lotnictwo NATO nad Polską. Jakie maszyny znajdziemy na naszym niebie i co rejestrują?

Maksym SłomskiSkomentuj
Lotnictwo NATO nad Polską. Jakie maszyny znajdziemy na naszym niebie i co rejestrują?
Od kilku dni w polskiej przestrzeni powietrznej znajduje się cała masa interesujących statków powietrznych należących do NATO. Wszystkie one są pod czujną obserwacją miłośników militariów i awiacji z całego świata – wystarczy rzucić okiem na serwis Flightradar24, aby zobaczyć skalę tego zainteresowania.

Oto pięć najciekawszych spośród maszyn i podstawowe informacje na ich temat.

RQ-4 Global Hawk

To zdecydowanie najciekawszy ze statków powietrznych przemierzających niebo nad Polską, a zarazem jeden z tych, których nie sposób wypatrzyć gołym okiem. RQ-4 Global Hawk to bezzałogowy dron, który swoje misje patrolowe wykonuje na pułapie nawet 20 kilometrów.

RQ-4 Global Hawk 1

Źródło: Wikipedia

Maszyna wyprodukowana przez amerykańską firmę Northrop Grumman ma aż 13,4 metra długości i rozpiętość skrzydeł wynoszącą 35,5 metra. Słynny już Bayraktar TB2 wykorzystywany przez ukraińskie wojsko wygląda przy nim jak zabawka.

Czytaj także: Drony na straży Ukrainy. Punisher i Bayraktar TB2 dziesiątkują Rosjan

RQ-4 Global Hawk 2
Źródło: Northrop Grumman

RQ-4 Global Hawk imponuje zasięgiem, który teoretycznie wynosi nawet 20 000 kilometrów. Prędkość przelotowa to 650 km/h. Największy bezpilotowy samolot świata może pracować w każdych warunkach atmosferycznych za sprawą zestawu sensorów ISS z radarem SAR/MTI oraz IR/EO, dających możliwość monitorowania obszaru o powierzchni nawet 100 tys. metrów kwadratowych dziennie.

Boeing E-3A Sentry AWACS

Być może spotkaliście się kiedyś z nazwą AWACS (Airborne Warning And Control System). Samolot tego systemu wczesnego ostrzegania i kierowania krąży nad Polską. To Boeing E-3A Sentry, jedna z 17 sztuk wykorzystywana w Europie.

Boeing E-3A Sentry AWACS
Źródło: Wikipedia

Poruszająca się z prędkością do 855 km/h na pułapie do 10 000 metrów ma promień działania wynoszący aż 1610 kilometrów. Obsługiwany przez wielonarodową załogę samolot ma długość 46,61 metrów i rozpiętość skrzydeł wynoszącą 44,42 metra. Jego zadaniem jest dozór przestrzeni powietrznej.

Boeing KC-135R Stratotanker

Latająca cysterna. Amerykański Boeing KC-135R Stratotanker służy w armii amerykańskiej w niezliczonej liczbie wariantów już od 1956 rok. Na jego załogę składa się jedynie dwóch pilotów i operator przewodu, umożliwiającego sojuszniczym samolotom tankowanie w locie.

Boeing KC-135R Stratotanker
Źródło: Wikipedia

Maksymalna ilość paliwa, jaką może on przekazać innym statkom powietrznym to aż 100 800 dm3. Z jego „usług” nad Polską korzystają między innymi myśliwce F-35.

Airbus A330-200MRTT

Maszyna nieco bardziej wszechstronna od Stratotankera, bowiem będąca w stanie pełnić funkcję tankowca powietrznego lub wojskowego samolotu transportowcego. Airbus A330 MRTT jest konstrukcją nowocześniejszą od propozycji Boeinga i oblecianą po raz pierwszy 15 czerwca 2007 roku. Bazuje ona na projekcie Airbusa A330-200 z 1992 roku.

Airbus A330-200MRTT
Źródło: Wikipedia

Jego prędkość przelotowa to 860 km/h, a pułap praktyczny wynosi 12600 metrów. Jest zdecydowanie największym z prezentowanych tu statków powietrznych. Jego długość to aż 58,8 metra przy rozpiętości skrzydeł 60,3 m. Dla porównania, Boeing KC-135 ma długość 41,53 metra i rozpiętość skrzydeł na poziomie 39,88 metra.

Zobacz też: Tej broni panicznie boją się Rosjanie. Niszczy czołgi jak domki z kart

Boeing RC-135W Rivet Joint

Ostatnia z prezentowanych tu maszyn to podobna do Stratotankera konstrukcja dedykowana rozpoznaniu fotograficznemu i elektronicznego. Stworzona na bazie transportowca Boeing C-135 Stratolifter pełni nad Polską zadania rozpoznawcze. Promień działania to aż 4305 km.

Boeing RC-135W Rivet Joint
Źródło: YouTube

Uwagę zwraca prędkość maksymalna wynosząca aż 933 km/h i zasięg wynoszący 9100 km. Statek obsługuje 27-osobowa załoga.

Źródło: mat. własny

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.