Mercedes-Benz Vision EQXX – tak wygląda przyszłość motoryzacji
Powiedzmy to sobie na wstępie: Mercedes-Benz Vision EQXX nie trafi nigdy do produkcji. Pozostanie wyłącznie konceptem i pokazem możliwości marki „tu i teraz”. Szkoda? Niekoniecznie. Przedstawiciele producenta przekazują, że pakiet wielu technologii obecnych na jego pokładzie trafi do produkcyjnych samochodów Mercedesa w 2024 i 2025 roku. To właśnie na 2024 rok firma planuje debiut nowego modelu auta rodem z przyszłości, który zagości w seryjnej produkcji.
Podczas prezentacji Vision EQXX dowiedzieliśmy się, iż chemicy zajmujący się akumulatorami w Mercedesie zdołali wyprodukować akumulator 100 kW, który jest o 50% mniejszy i 30% lżejszy niż porównywalny akumulator stosowany dziś w limuzynie EQS. To oznacza z kolei mniej wyzwań stojących przed projektantami, którzy będą mogli częściej puszczać wodze wyobraźni przy projektowaniu nadwozi aut.
Mercedes-Benz Vision EQXX jest obecnie najbardziej aerodynamicznym samochodem na świecie. Wartość Cd na poziomie 0,20 była do tej pory rekordowa dla modelu EQS. Mercedes-Benz Vision EQXX cechuje współczynnik na poziomie zaledwie Cd 0,17. To oczywiście pozwala wydłużyć jego zasięg.
Źródło: Mercedes-Benz
Mercedes chwali się, że w ciągu 15 minut ładowania Vision EQXX odzyskuje energię pozwalającą przejechać mu 300 km. I to robi chyba największe wrażenie. Zasięg dodatkowo wydłuża zestaw 117 ogniw słonecznych umieszczonych na jego dachu. Symbolicznie, bo o ok. 25 km dziennie, ale… zawsze coś. Energia pozyskana dzięki nim trafia do osobnej baterii, wykorzystywanej m.in. do zasilania klimatyzacji, świateł i systemu multimedialnego.
Mercedes-Benz Vision EQXX jest eko, a jakże. Wegańska skóra, boczki drzwi wykonane z certyfikowanego wegańskiego tworzywa, wnętrze z przetworzonych butelek PET oraz dywaniki z włókien bambusa… jaka jest wytrzymałość tych tworzyw? Tym akurat nikt się nie pochwalił.
Źródło: Mercedes-Benz
Uwagę zwraca rozciągnięty na przestrzeni całej deski rozdzielczej wyświetlacz mini LED o przekątnej 47,5 cali i rozdzielczości 8K. Samochód obsługuje za jego sprawą nawigację 3D.
Coś mi się wydaje, że za 20 lat każdy samochód będzie miał takie bajery. Jak sądzicie?
Źródło: Mercedes-Benz