Mercedes wyprzedził Teslę. Autonomia 3 poziomu na drogach publicznych

Maksym SłomskiSkomentuj
Mercedes wyprzedził Teslę. Autonomia 3 poziomu na drogach publicznych
Walka pomiędzy producentami samochodów wchodzi w bardzo ciekawe stadium. Niektórym może się wydawać, że w zakresie autonomii ruchu pojazdów prym wiedzie Tesla i jej sławny już Autopilot. Wbrew nazwie technologii oraz wbrew tego rodzaju przypuszczeniom, liderem jest obecnie inny koncern motoryzacyjny. To Mercedes-Benz został pierwszym na świecie producentem, któremu udało się uzyskać zgodę na dopuszczenie do ruchu samochodu umożliwiającego prawdziwą jazdę bez użycia rąk.

Mercedes osiągnął 3. stopień w autonomicznej jeździe

Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego udzielił homologacji UN-R157 dla systemu jazdy autonomicznej Drive Pilot poziomu 3, który wykorzystany zostanie w pojazdach Mercedes Klasy S już od 2022 roku. Poziom 3 autonomicznej jazdy dopuszcza sytuację, w której komputer przejmuje kontrolę nad pojazdem w czasie jazdy na autostradach, ale też w prostych sytuacjach drogowych w mieście.

kierownica mercedes

Źródło: Mercedes-Benz

Osiągnięcie Mercedesa to wysoce doniosła sprawa, ponieważ przeskoczenie z poziomu 2 na poziom 3 autonomii oznacza wyższy poziom świadomości sytuacyjnej i podejmowania decyzji przez systemy pojazdu. Poziom ten pozwala kierowcy na jazdę bez użycia rąk, a nawet odwracanie uwagi od sytuacji na drodze przed nim. Kierowca nadal musi być gotowy do podjęcia interwencji w razie potrzeby.

W pojazdach Mercedesa z systemem Drive Pilot z funkcją Level 3 system może działać w dużym ruchu przy prędkościach do 60 km/h. W takich okolicznościach pojazdy mogą w razie potrzeby przyspieszać, hamować i zmieniać pasy bez udziału kierowcy. Będzie można z niego korzystać na łącznie 13 191 kilometrów niemieckich autostrad.

Tak naprawdę pierwsze było Audi, ale…

Mercedes to pierwszy producent samochodów, który uzyskał międzynarodową aprobatę na użycie autonomii poziomu 3 w ruchu drogowym. Należy pamiętać, że to Audi jako pierwsze zaoferowało funkcjonalność poziomu 3 w Audi A8 w 2017 roku. Żaden kraj do tej pory nie pozwolił jednak na wykorzystanie funkcji na drogach publicznych.

Na razie Niemcy, wkrótce USA i Chiny

Należy zauważyć, że certyfikacja ONZ UN-R157 ma zasięg międzynarodowy, ale poszczególne kraje nadal ustalają własne zasady dotyczące technologii autonomicznej w pojazdach. Obecnie udzielenie pozwolenia Mercedesowi rozważają także Stany Zjednoczone oraz Chiny, gdzie trwają testy omawianej technologii.

Istnieje 5 poziomów autonomii pojazdów, bez wliczania poziomu 0. Poziom 4 to jazda w pełni autonomiczna, kiedy kierowca nie musi kierować pojazdu w czasie manewrów skomplikowanych w mieście oraz dowolnych innych. Poziom 5 autonomii zakłada produkcję pojazdów bez jakichkolwiek urządzeń do ręcznego kierowania pojazdem.

Źródło: Mercedes

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.