Morawiecki: Izera na dobrej drodze. Kiedy? Nie wiadomo. Czy w ogóle powstanie?

Maksym SłomskiSkomentuj
Morawiecki: Izera na dobrej drodze. Kiedy? Nie wiadomo. Czy w ogóle powstanie?
Prace nad polskim narodowym samochodem elektrycznym Izera przebiegają w żółwim tempie. Z wielkich zapowiedzi składanych kilka lat temu wciąż udało się zrealizować naprawdę niewiele. Ostatnią istotną informację podano w dniu, w którym ElectroMobility Poland ogłosiło dostawcę platformy swojego samochodu. Padło na Geely Holding, czyli chińskiego właściciela Volvo. Teraz w kwestii przyszłości projektu wypowiedział się premier Polski Mateusz Morawiecki.

Mateusz Morawiecki twierdzi, że Izera ma się dobrze

Kiedy powstanie polska fabryka samochodów elektrycznych? Premier Mateusz Morawiecki stwierdził w poniedziałek na konferencji prasowej w Dobieszowicach, że wszystko jest na dobrej drodze. Zapytano o konkretny termin budowy fabryki Izera powiedział, że „to pytanie powinno być przede wszystkim skierowane do zarządu, do rady nadzorczej, do odpowiednich ciał korporacyjnych”. Jednym słowem: tego nadal nie wiadomo.

Padło zarazem bardzo dużo frazesów. Dowiedzieliśmy się między innymi, że „fabryka powstaje we współpracy z renomowanymi, międzynarodowymi dostawcami, producentami, którzy doskonale się na tym znają”. Zasugerował też, że woli, aby proces budowy fabryki przebiegał powoli, ale w sposób rzetelny niż, „żeby powstała ona pół roku szybciej, ale później trudniej będzie realizować cały projekt, cały program”.

Według harmonogramu zaprezentowanego mediom w listopadzie 2022 roku, uruchomienie fabryki Izera w Jaworznie planowane jest na grudzień 2025 roku. Koszt budowy tej fabryki szacowany jest na 6 miliardów złotych.

Izera – jaka będzie?

Platformę dla polskiego samochodu elektrycznego ma stworzyć Geely Holding. Podano, że Izera wykorzysta platformę SEA, opracowaną z myślą o niewielkim elektrycznym samochodzie Volvo EX30, a także kierowanych na rynki azjatyckiej pojazdach Smart #1 oraz ZEEKR 001 i ZEEKR 009. Na jej bazie Izera chce stworzyć trzy pojazdy z segmentu C – hatchbacka, SUV-a i zapowiedziane w listopadzie ubiegłego roku kombi.

izera platforma

Platforma SEA od Geely Holding. | Źródło: Izera

Izera ma korzystać z akumulatorów o pojemności 51 lub 69 kWh i oferować zasięg WLTP na poziomie 340 lub 450 km. Szybkie ładowanie DC z mocą 150 kW brzmi całkiem nieźle.

Tylnonapędowe samochody Izera mogłyby mieć dwa bagażniki – uwzględniając ten z przodu. Z dotychczasowych zapowiedzi EMP wynika, że polskie samochody będą miał 4,5-4,75 m długości, 1,82-1,85 m szerokości oraz 1,5-1,6 m szerokości. Jeśli wierzyć zapewnieniom, moc maksymalna sięgnie 272 KM, a samochody legitymowały się będą poziomem 2 jazdy autonomicznej.

Czy Izera powstanie?

Czym jest ElectroMobility Poland?

ElectroMobility Poland jest spółką powołaną do życia w październiku 2016 roku z inicjatywy koncernów energetycznych PGE, Tauron, Energa i Enea, obejmujących po 25 procent kapitału akcyjnego.

Do dziś w Izerę nie zainwestował żaden prywatny inwestor, co świetnie zdaniem wielu ocenia szanse na powodzenie tego ambitnego projektu.

Źródło: PAP

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.