NASA rozpoczyna przygotowania do odzyskania próbek z Marsa

Aleksander PiskorzSkomentuj
NASA rozpoczyna przygotowania do odzyskania próbek z Marsa
Łazik Perseverance, który rozpoczął swoją pracę na Marsie nie zebrał jeszcze żadnej próbki gleby lub skał, ale NASA już przygotowuje się do misji związanej z zebraniem wszystkich próbek od łazika. Operacja Mars Sample Return będzie miała na celu swoiste przewiezienie wszystkich zebranych próbek na Ziemię.

Czy to się uda?

NASA rozpoczyna nową misję

Amerykańska Agencja Kosmiczna ogłosiła, iż przyznała kontrakt Mars Ascent Propulsion System firmie Northrop Grumman z siedzibą w Wirginii. Northrop Grumman będzie odpowiedzialny za opracowanie pojazdu MAV, będącego kluczową częścią wysiłku zakładającego sprowadzenie próbek z Marsa na Ziemię. Kontrakt o wartości 84,5 miliona dolarów zakłada, iż Northrop Grumman dostarczy aparaturę do misji Marshall Space Flight Center w Huntsville w Alabamie.

W ramach misji MSR, naukowcy chcą pobrać próbki gleby i skał z Marsa i przetransportować je na Ziemię w celu dokładniejszej analizy. Oczywiście pobranie próbek z Czerwonej Planety nie będzie łatwym zadaniem – misja będzie wymagała czterech elementów. Pierwszy to lądownik do lądowania na powierzchni Marsa. Drugi to łazik, który wyruszy z lądownika w celu zebrania próbek, trzeci to pojazd wnoszący, który zabierze próbki ponownie na Ziemię, a czwarty to statek kosmiczny, który będzie w stanie wylądować bezpiecznie na powierzchni naszej planety.

Co ciekawe, w misji Mars Sample Return swój udział będzie miała także Europejska Agencja Kosmiczna. Sprowadzenie próbek z Marsa umożliwi naukowcom z całego świata zbadanie okazów za pomocą wyrafinowanych instrumentów – zbyt dużych, aby przesłać je bezpośrednio na Marsa i tam dokonać analizy.

Patrząc na sukces Perseverance, wszystko wskazuje na to, że i ta misja zakończy się powodzeniem.

Źródło: DT / fot. NASA

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.