NASA od wielu miesięcy pracowała nad swoim eksperymentalnym, elektrycznym samolotem i w końcu zdecydowała się go pokazać – model został oznaczony jako Maxwell X-57 i ma być on inspiracją dla innych producentów w kontekście zastosowanych technologii. Amerykańska Agencja Kosmiczna otrzymała swój pojazd od firmy Empirical Systems Aerospace pochodzącej z Kalifornii.
Obecnie Maxwell X-57 znajduje się w podstawowej konfiguracji nazwanej przez inżynierów Modification II lub po prostu Mod II. Obecna wersja samolotu korzysta z elektrycznych, wirnikowych silników zastępując tym samym tradycyjne rozwiązania odrzutowe. Technologia NASA ma dobrze sprawdzać się w przypadku mniejszego hałasu oraz wydajności, a także przyjazności dla samego środowiska.
W przyszłości elektryczny samolot Maxwell X-57 ma przechodzić kolejne modyfikacje oraz zmieniać nazewnictwo. W najbliższych miesiącach pojawi się wersja Mod III oraz Mod IV. Oba projekty znajdują się obecnie w fazie testów i zawierają takie elementy, jak nowe skrzydło lepiej znoszące obciążenia, a także generujące więcej siły nośnej. Całość jest sprawdzana prze naukowców w laboratorium NASA Flight Loads. Przedstawiciele Agencji mówią, iż sprawdzają tam rozwiązania, które mają przydać się całej branży lotniczej.
Opracowując swój samolot elektryczny oraz wszystkie jego elementy NASA dąży do stworzenia technologii, którą będą mogli wdrożyć u siebie także komercyjni producenci – tak, aby cały przemysł lotniczy był bardziej wydajny oraz przyjazny dla środowiska. Największym ograniczeniem samolotu Maxwell X-57 jest obecnie pojemność wbudowanego akumulatora: może on być używany jedynie do lotów na krótkich dystansach. Mimo to, układ silników opracowany przez Agencję jest bardziej kompaktowy, lżejszy oraz łatwiejszy w utrzymaniu od jego spalinowego odpowiednika.
Nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać na więcej szczegółów oraz kolejne projekty Maxwella X-57.
Źródło: Reuters