Boom Supersonic Overture – następca Concorde’a
Po raz pierwszy na temat projektu Boom Overture pisaliśmy z początkiem czerwca minionego roku. Pierwszy prototyp samolotu Overture prezentowano w październiku 2020 roku, kiedy to producent zapowiadał, że docelowo maszyna weźmie na pokład 75 osób i rozwinie prędkość 2099 km/h. Mniej niż Concorde, ale więcej niż jakikolwiek produkowany obecnie samolot pasażerski. Podróż z Londynu do Nowego Jorku miała by trwać zaledwie 3,5 godziny.
Już teraz 15 samolotów Boom Supersonic Overture zamówiła firma United Airlines. W styczniu 2022 roku Boom Supersonic ogłosił, że nawiązał trzyletnie strategiczne partnerstwo z Siłami Powietrznymi USA o wartości nawet 60 milionów dolarów. Czy to daje gwarancję, że naddźwiękowy samolot pasażerski faktycznie powstanie? Niekoniecznie, ale z pewnością jest to jasny sygnał, że coś jest na rzeczy.
Boom Supersonic Overture. | Źródło: Boom Supersonic
21 lipca tego roku na Farnborough International Airshow — największych pokazach lotniczych na świecie — Boom Supersonic ogłosił ważne kamienie milowe na drodze do osiągnięcia swego celu.
Naddźwiękowe loty pasażerskie coraz bliżej
Produkcyjna wersja Overture stanowić ma kulminację 26 milionów godzin pracy symulowanej oprogramowania, pięciu testów w tunelu aerodynamicznym i dokładnej oceny 51 pełnych iteracji projektowych. W zaktualizowanej konfiguracji Boom łączy w sobie szereg innowacji technicznych w zakresie aerodynamiki, redukcji hałasu i ogólnych osiągów. Najważniejsze cechy to czterosilnikowa konstrukcja, odpowiednio wyprofilowany kadłub i „skrzydła mewy”.
Overture będzie napędzany czterema silnikami zamontowanymi na skrzydłach, które umożliwią samolotowi rejs z prędkością 1,7 macha nad wodą i nieco poniżej 1 macha nad lądem. Ponadto czterosilnikowa konstrukcja zmniejsza hałas, a jednocześnie obniża koszty operatorów lotniczych. Umieszczenie silnika zostało wybrane tak, aby spełniało najsurowsze wymogi bezpieczeństwa pasażerów.
Kadłub Overture ma większą średnicę z przodu samolotu i mniejszą średnicę z tyłu. Boom zastosował tę technikę projektową, aby zminimalizować opór i zmaksymalizować efektywność zużycia paliwa przy prędkościach naddźwiękowych.
Boom Supersonic Overture. | Źródło: Boom Supersonic
Skrzydła samolotu wyglądają charakterystycznie w celu zwiększenia wydajności naddźwiękowej, a także poprawy obsługi poddźwiękowej i transsonicznej. Co ważne, kształt skrzydeł ma pomagać również zapewnić bezpieczeństwo i stabilność lotu przy każdej prędkości.
Loty testowe Boom Overture
Boom zbuduje swój pierwszy pełnowymiarowy model testowy Overture w Centennial w Kolorado. Nowy obiekt Boom Iron Bird będzie mieścił laboratoria integracji systemów (SIL), model testowy Iron Bird oraz w pełni funkcjonalne symulatory pokładu lotniczego.
Boom Supersonic Overture. | Źródło: Boom Supersonic
Obiekt Iron Bird zostanie uzupełniony makietą kabiny Overture i salą wirtualnych wizualizacji, która wykorzysta unikalną kombinację programów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, aby pomóc w zdalnym projektowaniu samolotów produkcyjnych montowanych w Overture Superfactory.
Produkcja samolotu ma ruszyć w 2024 roku.
Źródło: Boom Supersonic