Nevomo to polska firma, która na bazie technologii hyperloop stara się stworzyć innowacyjną, szybką kolej magnetyczną. Ta już 5 września ma zaprezentować w praktyce działanie technologii, którą określa jako przełomową – technologii MagRail.
Polski sposób na hyperloop
Koncepcja hyperloop to koncepcja kolei magnetycznej, która miałaby się poruszać w próżniowych tunelach, z prędkością nawet 1200 kilometrów na godzinę. Prace nad nią trwają dopiero od kilku lat, ale póki co nie została ona wdrożona w życie. Jak dotychczas mogliśmy ujrzeć pierwsze prototypy kapsuł hyperloop i ich testy, ale nic więcej.
Polska spółka Nevomo (znana wcześniej jako Hyper Poland) ma plan 3-etapowego podejścia do implementacji technologii hyperloop na rynku kolejnictwa. Pierwszy etap tego planu zakłada wykorzystanie wspomnianej technologii MagRail. Ale co to takiego?
MagRail, czyli nadzieja dla polskiej i europejskiej kolei
Jak informuje Nevomo, MagRail to technologia, która ma zrewolucjonizować branżę transportu kolejowego. Ma ona bowiem pozwolić na automatyzację, elektryfikację i cyfryzację istniejących systemów transportu kolejowego. To poprzez połączenie sprawdzonych rozwiązań stosowanych w tradycyjnym transporcie kolejowym z najnowocześniejszymi technologiami inspirowanymi koncepcją hyperloop.
Póki co Nevomo nie zdradza wiele na temat technologii MagRail. Wiemy jedynie, że dzięki niej Polska (i nie tylko) ma szansę wkroczyć w erę kolei magnetycznej. Co jednak ciekawe, ma ją wyróżniać możliwość dostosowania do jej użytku istniejącej infrastruktury kolejowej. Wystarczy wyposażyć tę istniejącą infrastrukturę w urządzenia lewitacji magnetycznej i silniki linowe.
Nevomo twierdzi, że pociągi wykorzystujące technologię MagRail, będą mogły osiągać prędkość rzędu 550 kilometrów na godzinę. Nevomo zakłada możliwość implementacji tej technologii zarówno w kolei pasażerskiej, jak i towarowej.
MagRail – demonstracja możliwości
Oczywiście koncepcja technologii to, jak ta technologia może sprawdzać się w praktyce to zupełnie coś innego. 5 września, podczas wydarzenia, które odbędzie się o godzinie 17:00 w Brukseli, Nevomo zaprezentuje jednak po raz pierwszy wyniki testów lewitacji pojazdów szynowych na istniejącej infrastrukturze kolejowej.
Istnieje szansa, że dzięki prezentacji dowiemy się o technologii MagRail czegoś więcej – na przykład tego, jak bardzo różni się ona od technologii Maglev i Transrapid. Być może poznamy też plany Nevomo na wdrażanie tego rozwiązania do użytku.
Oczywiście trzymam za Nevomo kciuki, ale mam nadzieję, że jej technologia nie podzieli losu „polskiego grafenu”. Dla przypomnienia, w Polsce opracowano metody wytwarzania wielkopowierzchniowych płatów grafenu, natomiast żadnych planów komercjalizacji tych metod nie udało się zrealizować.
Źródło: Nevomo, fot. tyt. Nevomo