Nowoczesne piętrowe pociągi PKP ze starymi wagonami restauracyjnymi. To nie żart

Maksym SłomskiSkomentuj
Nowoczesne piętrowe pociągi PKP ze starymi wagonami restauracyjnymi. To nie żart
Nowoczesność w polskim wydaniu. A może raczej powinienem napisać: nowoczesność w wydaniu PKP. W ostatni dzień lipca tego roku pokazywaliśmy Wam nowe piętrowe pociągi PKP Intercity. Wyglądają doprawdy imponująco, wręcz luksusowo. Piętrowe składy wagonowe push-pull z lokomotywami wielosystemowymi są częścią programu inwestycyjnego wartego 19 miliardów złotych. Wiele wskazuje na to, że programu niezbyt przemyślanego.

Nowoczesne pociągi PKP Intercity bez ciepłych posiłków

Pozwolę sobie przypomnieć, jak wygląda na wizualizacji najnowszy skład zamówiony przez PKP.

pietrowy pociag pkp intercity

Źródło: PKP Intercity

Ładnie prawda? No to czytajcie dalej.

Uwagę wielu osób zwrócił fakt, że w futurystycznie prezentujących się składach nie ma wagonu restauracyjnego. Jego miejsce zajmie w wagonach typu „Combo” strefa z automatami vendingowymi. To właśnie w tych wagonach znajdą się też miejsca dla osób z niepełnosprawnością, matek z dziećmi i przedział konduktorski. Czy PKP uznało, że automat z batonami zastąpi podróżnym ciepłe posiłki? Najpewniej tak.

PKP Intercity podaje, że nie zmieni specyfikacji zamówienia i nie dopisze niczego o części gastronomicznej, o czym donosi serwis nakolei.pl.

„Należy podkreślić, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Intercity S.A. na obecnym etapie projektu nie ma możliwości dokonania zmian w warunkach zamówienia trwającego postępowania zakupowego składów push-pull, ponieważ wprowadzenie tak istotnej zmiany podwyższyłoby znacząco wartość przetargu, a także byłoby przesłanką do jego unieważnienia” – podał Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.

Wiceminister jednocześnie zwraca uwagę, że dodanie takiego wagonu najpewniej przekroczyłoby nacisk osiowy w pojeździe. Konstrukcja nie jest do niego przystosowana, pomimo że w innych krajach Europy jednostki push-pull takowe wagony mają.

PKP ma kuriozalne rozwiązanie

Wiceminister infrastruktury z rozbrajającą szczerością przyznaje, że do nowoczesnego pociągu da się podłączyć klasyczny wagon restauracyjny – prawdopodobnie pomiędzy pierwszym wagonem piętrowym „Uni” i elektrowozem. PKP Intercity już to zweryfikowało, a po analizie biznesowej upewni się, czy warto to zrobić.

Teraz zobaczcie, jak wygląda klasyczny wagon restauracyjny.

wagon restauracyjny 406a
Wagon restauracyjny 406A. | Źródło: Wikipedia

Wagon ten może się rozpędzić do prędkości 200 km/h, jaką po zmodernizowanej infrastrukturze torowej mają poruszać się piętrowe składy.

A teraz wyobraźcie sobie jak będzie wyglądał nowoczesny pociąg ze starym wagonem… Mniej więcej tak jak Shinkansen z wszczepioną w środek Bipą.

Źródło: Nakolei.pl

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.