Czytaj również: Orlen uruchomił ultraszybką ładowarkę dla samochodów. Tak, jedną
Nowy cennik Orlen Charge od 1.01.2023
Wygląda na to, że Orlen chciał uniknąć gwałtownej, skokowej podwyżki cen usług Orlen Charge, dlatego też postanowił rozłożyć ją na dwa etapy. Przed 22 listopada kierowcy elektryków za ładowanie płacili:
- AC – 1,22 zł / kWh
- DC 50 kW – 1,70 zł / kWh
- DC >50/100/150 kW – 2,04 zł / kWh
Po 22.11.2022 ceny wzrosły do następujących:
- AC – 1,61 zł / kWh
- DC 50 kW – 2,30 zł / kWh
- DC 50 kW < x < 125 kW – 2,47 zł / kWh
- DC >125 kW – 2,72 zł / kWh
Od 1 stycznia 2023 roku kierowcy zapłacą jeszcze więcej. Ile? Oto nowy cennik Orlen Charge od 1.01.2023:
- AC – 1,89 zł / kWh
- DC 50 kW – 2,69 zł / kWh
- DC 50 kW < x < 125 kW – 2,89 zł / kWh
- DC >125 kW – 3,19 zł / kWh
Jak widać podwyżki wynoszą od 28 groszy do nawet 47 groszy za kilowatogodzinę. Patrząc na nie w szerszym ujęciu, od połowy listopada ceny rosną od 77 groszy do aż 1,15 złotych za kilowatogodzinę.
Do tego dochodzi opłata postojowa w wysokości 40 groszy za minutę w przypadku postoju powyżej 45 minut przy ładowarce DC, 60 minutach przy ładowarce AC na stacjach ze złączami AC i DC lub 720 minutach na stacjach, na których znajdują się wyłącznie złącza AC.
Warto przyjrzeć się temu, o ile wzrośnie koszt przejechania 100 kilometrów samochodem elektrycznym, jeśli jego kierowca ładowałby go właśnie na stacjach Orlen Charge.
Koszt przejechania 100 kilometrów samochodem elektrycznym
Przyjmijmy, że samochód elektryczny zużywa średnio ok. 18 kWh na każde przejechane 100 kilometrów. Mowa o jeździe w cyklu mieszanym. Dla tej kalkulacji przyjęliśmy, że użytkownik pojazdu nie płaci opłaty postojowej.
Przed podwyżkami z listopada koszt przejechania 100 km w przypadku najszybszego ładowania wynosił 36,72 złotych. Po podwyżkach z 22 listopada koszt ten wzrósł do 48,96 złotych. Po nowym roku za przejechanie 100 km trzeba będzie zapłacić już 57,42 złote.
Tanio nie jest.
Źródło: Orlen