Polska lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn szturmem zdobyła media w czerwcu tego roku. Właśnie wtedy Urząd Transportu Kolejowego wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji, pozwalające użytkować ją na polskich torach. Nie trzeba było długo czekać, aby w tej sprawie ruch wykonał Orlen. Jak się okazuje Orlen testuje polską lokomotywę wodorową, a pierwszy przejazd już się odbył. Polski koncern nabył pojazd od spółki PESA Bydgoszcz, celem wykorzystywania go na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku.
Orlen testuje polską lokomotywę wodorową
Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz to polskie przedsiębiorstwo produkujące pojazdy szynowe: tramwaje, zespoły trakcyjne, lokomotywy oraz wagony. W 2022 roku firma ta stworzyła swoją pierwszą lokomotywę manewrową z napędem wodorowym. W ten sposób powstała PESA SM42-6Dn, czyli zmodernizowana wersja lokomotywy PESA SM42-6Dn. O zakupie takiego pojazdu w swoim komunikacie poinformował Orlen.
Pierwszy przejazd testowy należącej do Orlenu lokomotywy PESA SM42-6Dn odbył się na trasie Gdynia – Hel. W ramach umowy Orlen i PESA ustaliły także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, w następujący sposób skomentował nabycie:
Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą.
Pojemność zbiorników lokomotywy PESA SM42-6Dn jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kg. Daje to możliwość całodobowej pracy pojazdu. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne o mocy 180 kW każdy. Prędkość maksymalna pojazdu o masie służbowej wynoszącej 70 ton to 90 kilometrów na godzinę.
Orlen zapowiada inwestycje w wodór
Przypominam, że Orlen do 2030 roku chce wybudować w Polsce 57 stacji tankowania wodoru. W drugiej połowie 2023 roku Orlen miał uruchomić ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Katowicach i Poznaniu. Planuje się, że Orlen zbuduje kolejne ogólnodostępne stacje w Wałbrzychu, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie. Kiedy? Do 2025 roku.
Źródło: Orlen.pl