Wodór, nie prąd
Niektórzy twierdzą, że to właśnie wodór, a nie prąd będzie zasilał pojazdy przyszłości. Zeroemisyjna wodorowa lokomotywa manewrowa PESA SM42-6Dn to sprzęt napędzany takim właśnie paliwem. Urząd Transportu Kolejowego wydał właśnie świadectwo dopuszczenia do eksploatacji, pozwalające użytkować ją na polskich torach.
PESA SM42-6Dn to lokomotywa 4-osiowa z czterema silnikami trakcyjnymi o mocy 180 kW każdy. Za wytwarzanie energii odpowiadają tu dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. PESA SM42-6Dn wyposażona została w system jazdy autonomicznej oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. Całość wygląda bardzo nowocześnie.
Prędkość maksymalna pojazdu o masie służbowej wynoszącej 70 ton to 90 kilometrów na godzinę. Zbiorniki na wodór mają łączną pojemność 175 kilogramów, a ich napełnienie gwarantuje dobową pracę manewrową lokomotywy.
W dalszych planach PESA ma stworzenie pojazdu pasażerskiego zasilanego z ogniw wodorowych oraz trakcji elektrycznej.
Pierwsze na świecie dwa pociągi na wodór od 2018 roku jeżdżą w Niemczech po terenie Dolnej Saksonii.
Źródło: PESA