Polska na ostatnim miejscu rankingu gotowości na auta elektryczne

Maksym SłomskiSkomentuj
Polska na ostatnim miejscu rankingu gotowości na auta elektryczne
Samochody elektryczne mają być zdaniem większości unijnych polityków przyszłością rynków motoryzacyjnych na Starym Kontynencie. Zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych w Unii Europejskiej po 2035 roku, o ile faktycznie zostanie ostatecznie wprowadzony – a to wbrew licznym komentarzom wcale nie zostało jeszcze przesądzone – oznacza bowiem koniec motoryzacji, jaką znaliśmy do tej pory. Podczas gdy niektóre kraje, takie jak Norwegia, Holandia i Niemcy są z grubsza gotowe na taką perspektywę, Polska jest w tej kwestii outsiderem. Dowodzi tego nowy raport EV Readiness Index 2023 przygotowany przez LeasePlan.

Polska nie jest gotowa na elektryki

Sparafrazuję pewien popularny żart: wiecie co to jest nic? 0,7 ładowarki na każde 100 kilometrów dróg. Właśnie tyle punktów ładowania w przeliczeniu na 100 kilometrów dróg znaleźć można w Polsce. Dla porównania, w Holandii są 64,3 ładowarki, w Luksemburgu 57,9 ładowarki, a w Niemczech 25,8 ładowarki na 100 kilometrów dróg. Całe szczęście, że obietnica premiera Mateusza Morawieckiego z 2016 roku, dotycząca miliona aut elektrycznych na polskich drogach do 2025 roku, okazała się być tylko kolejną bujdą na resorach…

liczba punktow ladowania

Liczba punktów ładowania na każde 100 kilometrów dróg w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. | Źródło: ACEA

Raport LeasePlan EV Readiness Index 2023 to coroczna analiza stanu przygotowań 22 europejskich krajów do przesiadki na samochody elektryczne. Tegoroczna, szósta odsłona raportu opiera się na trzech czynnikach: poziomie dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych, rozwoju infrastruktury z nimi związanej oraz całkowitych kosztów posiadania takich aut. W porównaniu do ubiegłego roku odnotowano poprawę gotowości państw, ale…

Polska zamyka nowy ranking

Norwegia, Holandia i Wielka Brytania, a także Austria, Szwecja i Luksemburg to liderzy w kwestii gotowości do użytkowania pojazdów elektrycznych. Otrzymały odpowiednio 42, 38 i 36 z maksimum 50 punktów do zdobycia. Polska z rezultatem 16 punktów (rokroczny wzrost o zaledwie 3 punkty) zajęła ostatnie, 22. miejsce. Przed nami uplasowały się Czechy (18 pkt) i Słowacja (20 pkt).

ranking gotowosci na ev

Ranking gotowości na przesiadkę na elektromobilność. Polska zamyka stawkę. | Źródło: LeasePlan

Gorzej w kwestii oceny infrastruktury wypadły tylko Rumunia i Grecja. Trudno powiedzieć, aby Polska wypadła przyzwoicie choćby w jednej z kategorii.

„W kategoriach „dojrzałości infrastruktury ładowania” i „całkowitych kosztów posiadania” pojazdów elektrycznych wyniki kraju pozostają bez zmian. Wciąż w Polsce jest mniej samochodów elektrycznych niż chociażby na innych rynkach, ale należy zauważyć, że cały czas ich przybywa. Nowe samochody elektryczne dla coraz większego grona klientów stają się równie dobrym lub nawet lepszym wyborem od aut spalinowych – zwłaszcza wśród klientów korporacyjnych, którzy korzystając z naszego programu #StartElectric decydują się na kompleksową usługę samochodu elektrycznego wraz z ładowarką. Z raportu wynika także, że wiele krajów, w tym Polska, ma jednak jeszcze dużo pracy do wykonania. Obecnie najważniejszą przeszkodą dla naszych klientów w przesiadce na samochody elektryczne niezmiennie jest brak wystarczającej ilości publicznych stacji ładowania” – ocenia Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan w Polsce.

Jakiś czas temu informowaliśmy Was o tym, że Unia Europejska zainwestuje w stacje ładowania elektryków w Polsce, ale to tylko kropla w oceanie potrzeb. Może nawet kropelka.

Samochody elektryczne nie są winne kiepskiej polityce rządu

Pisałem swojego czasu, że samochody elektryczne wcale nie są złe i podtrzymuję to stanowisko. To Polacy mają poważny problem, a problemem tym są polscy politycy, którzy głosowali za zakazaniem sprzedaży samochodów spalinowych i nie robią nic w stronę tego, aby zachęcić kierowców do zakupu elektryków. Założę się, że do zakupu tego rodzaju pojazdu bardziej skłaniałaby wspaniała infrastruktura i dostęp do taniej energii i stacji ładowania niż dopłaty w wysokości 17500 lub 27000 złotych. Praktyka jednak pokazuje, że jedyne co w ostatnich latach potrafią robić polscy politycy, to rozdawać pieniądze, a nie inwestować je w rozwój kraju.

Dostęp do pełnego raportu uzyskacie tutaj.

Źródło: mat. własny na podst. raportu LeasePlan

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.