Polska nie jest gotowa na elektryki
Sparafrazuję pewien popularny żart: wiecie co to jest nic? 0,7 ładowarki na każde 100 kilometrów dróg. Właśnie tyle punktów ładowania w przeliczeniu na 100 kilometrów dróg znaleźć można w Polsce. Dla porównania, w Holandii są 64,3 ładowarki, w Luksemburgu 57,9 ładowarki, a w Niemczech 25,8 ładowarki na 100 kilometrów dróg. Całe szczęście, że obietnica premiera Mateusza Morawieckiego z 2016 roku, dotycząca miliona aut elektrycznych na polskich drogach do 2025 roku, okazała się być tylko kolejną bujdą na resorach…
Raport LeasePlan EV Readiness Index 2023 to coroczna analiza stanu przygotowań 22 europejskich krajów do przesiadki na samochody elektryczne. Tegoroczna, szósta odsłona raportu opiera się na trzech czynnikach: poziomie dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych, rozwoju infrastruktury z nimi związanej oraz całkowitych kosztów posiadania takich aut. W porównaniu do ubiegłego roku odnotowano poprawę gotowości państw, ale…
Polska zamyka nowy ranking
Norwegia, Holandia i Wielka Brytania, a także Austria, Szwecja i Luksemburg to liderzy w kwestii gotowości do użytkowania pojazdów elektrycznych. Otrzymały odpowiednio 42, 38 i 36 z maksimum 50 punktów do zdobycia. Polska z rezultatem 16 punktów (rokroczny wzrost o zaledwie 3 punkty) zajęła ostatnie, 22. miejsce. Przed nami uplasowały się Czechy (18 pkt) i Słowacja (20 pkt).
Gorzej w kwestii oceny infrastruktury wypadły tylko Rumunia i Grecja. Trudno powiedzieć, aby Polska wypadła przyzwoicie choćby w jednej z kategorii.
„W kategoriach „dojrzałości infrastruktury ładowania” i „całkowitych kosztów posiadania” pojazdów elektrycznych wyniki kraju pozostają bez zmian. Wciąż w Polsce jest mniej samochodów elektrycznych niż chociażby na innych rynkach, ale należy zauważyć, że cały czas ich przybywa. Nowe samochody elektryczne dla coraz większego grona klientów stają się równie dobrym lub nawet lepszym wyborem od aut spalinowych – zwłaszcza wśród klientów korporacyjnych, którzy korzystając z naszego programu #StartElectric decydują się na kompleksową usługę samochodu elektrycznego wraz z ładowarką. Z raportu wynika także, że wiele krajów, w tym Polska, ma jednak jeszcze dużo pracy do wykonania. Obecnie najważniejszą przeszkodą dla naszych klientów w przesiadce na samochody elektryczne niezmiennie jest brak wystarczającej ilości publicznych stacji ładowania” – ocenia Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan w Polsce.
Jakiś czas temu informowaliśmy Was o tym, że Unia Europejska zainwestuje w stacje ładowania elektryków w Polsce, ale to tylko kropla w oceanie potrzeb. Może nawet kropelka.
Samochody elektryczne nie są winne kiepskiej polityce rządu
Pisałem swojego czasu, że samochody elektryczne wcale nie są złe i podtrzymuję to stanowisko. To Polacy mają poważny problem, a problemem tym są polscy politycy, którzy głosowali za zakazaniem sprzedaży samochodów spalinowych i nie robią nic w stronę tego, aby zachęcić kierowców do zakupu elektryków. Założę się, że do zakupu tego rodzaju pojazdu bardziej skłaniałaby wspaniała infrastruktura i dostęp do taniej energii i stacji ładowania niż dopłaty w wysokości 17500 lub 27000 złotych. Praktyka jednak pokazuje, że jedyne co w ostatnich latach potrafią robić polscy politycy, to rozdawać pieniądze, a nie inwestować je w rozwój kraju.
Dostęp do pełnego raportu uzyskacie tutaj.
Źródło: mat. własny na podst. raportu LeasePlan