Polski projekt kolei bazującej na lewitacji magnetycznej będzie rozwijany we Włoszech

Antoni ZaborskiSkomentuj
Polski projekt kolei bazującej na lewitacji magnetycznej będzie rozwijany we Włoszech
Podczas gdy cały świat skupiony jest na śledzeniu postępów prac nad koleją przyszłości Elona Muska, czyli projektem Hyperloop, konkurencyjne rozwiązanie z naszego kraju osiąga kolejny kamień milowy. Udowadnia tym samym, że jest dużo bliższe realizacji, niż utopijna wizja zza oceanu.

Chodzi oczywiście o polską spółkę Nevomo, wcześniej znaną jako Hyper Poland. Pracuje ona nad nowym rodzajem transportu kolejowego opartego o lewitację magnetyczną (magrail) i, jak właśnie ogłoszono, nawiązała współpracę z włoskim zarządcą infrastruktury kolejowej – Rete Ferroviaria Italiana (RFI).

„W ramach rocznej umowy o współpracy (MoU) firmy dokonają analizy włoskiej sieci kolejowej pod kątem technicznej i ekonomicznej wykonalności wdrożenia magrail na wybranych trasach, a także akceleracji technologii w celu ułatwienia jej integracji z konwencjonalnym systemem kolejowym.” możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie prasowym.

Testy w podkarpackim i w Bolonii


Docelowo, efektem współpracy Nevomo z włoską koleją ma być pozyskanie środków unijnych na budowę odcinka testowego w Bolonii. Ma to być przedostatni krok do etapu certyfikacji technologii, a następnie wprowadzenia jej do użytku.

Zanim to się jednak stanie, magrail zostanie wypróbowany w Polsce, a dokładniej w podkarpackiej Nowej Sarzynie. Budowa stacji testowej ruszy tam już tego lata i ma zostać ukończona w przyszłym roku. Odcinek ma mieć długość 750 metrów i odzwierciedlać technologię w skali 1:1.


Według założeń twórców, magrail ma przyspieszyć podróże koleją o 75 procent., a na specjalnie przystosowanych odcinkach, składy mają osiągać prędkość do 550 km/h.

Duża szansa na sukces


Polska kolej magnetyczna może wejść do użytku znacznie szybciej niż konkurencyjne rozwiązania, w tym Hyperloop. Wszystko dzięki charakterystyce technologii, która nie wymaga tworzenia osobnej infrastruktury, a ma wykorzystywać obecną. Magrail może używać tych samych torów co konwencjonalne pociągi, pod warunkiem, że zostanie w nich zamontowana specjalna instalacja. Jest to znacznie prostsze i tańsze niż budowanie tuneli czy zupełnie nowych tras.

To już oficjalne. Polski Hyperloop będzie rozwijany we Włoszech.

Źródło: www.nevomo.tech

Dodatkowym czynnikiem pozwalającym wierzyć w pomyślną realizację projektu jest fakt, że Nevomo może pochwalić się dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów. Dotychczas, kwota finansowania zewnętrznego przekroczyła 7,9 miliona euro, z czego ponad 1,1 miliona udało się zebrać na brytyjskiej platformie crowdfundingowej Seedrs.

Źródło: nevomo.tech

Udostępnij

Antoni ZaborskiW branży nowych technologii od ponad 10 lat. W tym czasie pisał dla kilku popularnych serwisów, a także na swój rachunek. Prywatnie fan motoryzacji, sportów walki i dobrego jedzenia.