Polskie ziemniaki i technologia blockchain od IBM
W sklepach Carrefour jeszcze w październiku tego roku pojawią się polskie ziemniaki marki własnej, wyprodukowane z wykorzystaniem architektury blockchain. Przyczyni się ona do możliwości dokładnego śledzenia procesów ich uprawy oraz pakowania. Co to oznacza dla konsumentów? Całkiem sporo pozytywów.
„Dzięki technologii blockchain możemy zapewnić naszym klientom momentalny dostęp do najważniejszych informacji o produkcie, takich jak odmiana, miejsce uprawy, data zbioru z pola oraz kiedy przeprowadzono audyt u dostawcy” – mówi Marek Lipka, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy i Supply Chain Carrefour Polska. „Wymagało to dużego nakładu pracy m.in. przy uzgadnianiu rozwiązań informatycznych z poszczególnymi dostawcami i gospodarstwami, jednak bardzo zależało nam na tym, by polscy konsumenci mieli gwarancję jakości i mogli śledzić podróż jedzenia od pola do swojego talerza” – dodaje.
Jak dokładnie będzie to działać? Na każdym z opakowaniu ziemniaków „Jakość z natury” pojawi się kod QR. Po zeskanowaniu go za pomocą smartfona podłączonego do sieci, klient będzie kierowany do serwisu internetowego, prezentującego komplet informacji o danej partii ziemniaka. Rewolucja? Być może nie, ale to dobry krok w stronę zwiększania świadomości konsumenckiej.
„Dzięki zapisaniu danych w rozproszonym rejestrze możliwa była rezygnacja z formy tradycyjnego serwera, co z kolei zapewnia każdemu użytkownikowi sieci równoprawny dostęp do danych. Z kolei mechanizm szyfrowania uniemożliwia zmianę lub fałszowanie rejestru – każda ewentualna modyfikacja zostałaby zapisana jako nowa informacja, a poprzednia wersja pozostawałaby widoczna w systemie, dzięki czemu zawsze można prześledzić pełną historię” – czytamy w komunikacie.
Projekt wdrożony przez Carrefour we współpracy z polskimi dostawcami i firmą IBM ma zapewnić pełną przejrzystość w zakresie identyfikowalności produktów, które trafią na półki sklepów w całym kraju. Dzięki blockchain nikt nie będzie miał wątpliwości co do tego, czy dany ziemniak pochodzi z Polski.
Projekt identyfikowalności produktów spożywczych z wykorzystaniem technologii blockchain Grupa Carrefour rozpoczęła we Francji jeszcze w 2017 roku. W tym kraju już 45 produktów jest identyfikowalnych dzięki technologii blockchain.
I to nam się podoba.
Źródło: inf. prasowa