Przyciski fizyczne deklasują ekrany dotykowe w samochodach. Zobacz sam

Maksym SłomskiSkomentuj
Przyciski fizyczne deklasują ekrany dotykowe w samochodach. Zobacz sam
Zastępowanie fizycznych przycisków ekranami w samochodach – co o tym myślicie? Producenci nowoczesnych aut utrudniają ich obsługę na potęgę. To prawda, a nie opinia, co za chwilkę udowodnię. Podczas gdy zdecydowana większość kierowców woli korzystać z fizycznych przycisków do zarządzania funkcjami auta, takimi jak chociażby sterowanie klimatyzacją, czy też podgrzewanie szyb, większość koncernów integruje je w systemach multimedialnych. Nowe badanie dowodzi, że wpływa to niekorzystnie na skupienie kierowcy oraz czyni najprostsze czynności czasochłonnymi.

Fizyczne przyciski w samochodach są lepsze niż cyfrowe ekrany

Inspiracją dla ekranów we wnętrzach nowoczesnych samochodów są smartfony i tablety, których obsługa jest bajecznie prosta. Projektanci chcą uzyskać efekt minimalistycznego wnętrza z ograniczoną do minimum liczbą „rozpraszaczy”. Jednocześnie, działy finansowe tną koszty. Każdy przełącznik to dodatkowy koszt, który w skali produkcji masowej… Zamiast opracowywać, produkować i przechowywać fizyczne przyciski w magazynie przez wiele lat, producenci samochodów dążą do integracji coraz większej liczby funkcji z cyfrowymi ekranami. Badanie przeprowadzone przez Vi Bilägare pokazuje, że ergonomia ekranów jest fatalna.

Szwedzkie Vi Bilägare zgromadziło na lotnisku jedenaście nowoczesnych samochodów różnych producentów i zmierzyła czas potrzebny ich kierowcy na wykonanie czterech różnych prostych czynności, takich jak zmiana stacji radiowej lub regulacja klimatyzacji. W tym czasie każdy samochód jechał z prędkością 110 km/h. W teście wystąpił też „oldschoolowy” samochód bez ekranu dotykowego, 17-letnie Volvo V70.

Kierowca najgorzej spisującego się w tej kwestii samochodu potrzebował na wykonanie prostych czynności cztery razy więcej czasu (!) niż w przypadku samochodu uznanego za najbardziej ergonomiczny. Ma to niestety wpływ na spadek bezpieczeństwa jazdy. Wyniki testu obrazuje poniższa grafika.

przyciski w autach

Dystans pokonany z prędkością 110 km/h przez poszczególne samochody do momentu ukończenia 4 zadań przez kierowcę. | Źródło: Vi Bilägare

Kierowca Volvo V70 wykonał wszystkie zadania testowe na odcinku 306 metrów. W przypadku chińskiego MG Marvel R dystans wyniósł zatrważające 1372 metry. Za ergonomię można pochwalić „cyfrowe” Volvo C40 oraz nieco mniej zdigitalizowaną Dacię Sandero. Skrytykowano BMW iX i Seata Leona za zbyt skomplikowane menu i zawiłą drogę do najprostszych opcji.

Czas na wykonanie 4 zadań, wyrażony w sekundach, wynosił:

  • Volvo V70 (2005) – 10.0
  • Volvo C40 – 13.7
  • Dacia Sandero – 13.5
  • Subaru Outback – 19.4
  • Mercedes GLB – 20.2
  • Tesla Model 3 – 23.5
  • Nissan Qashqai – 25.1
  • Volkswagen ID.3 – 25.7
  • Hyundai Ioniq 5 – 26.7
  • Seat Leon – 29.3
  • BMW iX – 30.4
  • MG Marvel R – 44.9

Inny ciekawy pomiar

Przy okazji zbadano kąt, pod jakim ten sam kierowca musi spoglądać na przyciski lub ekran systemu multimedialnego, aby skorzytać z podstawowych funkcji auta. W przypadku Mercedesa GLB było to spojrzenie w dół zaledwie o 20 stopni, a w przypadku MG Marvel R – aż 56 stopni! Widzicie chyba, że chiński samochód nie wypadł tu najlepiej

mg marvel r
MG Marvel R wypadł fatalnie pod kątem ergonomii obsługi. Kierowca musiał mocno odrywać wzrok od drogi, aby zobaczyć ikony funkcji umieszczone u dołu ekranu. | Źródło: Vi Bilägare

A teraz wyobraźcie sobie, że w samochodach marki Tesla nawet sterowanie wycieraczkami odbywa się z poziomu wielkiego ekranu na konsoli środkowej… Nie wypadł tak źle na tle konkurencji, prawda? To pokazuje, jak ważnym jest odpowiednie zaprojektowanie oprogramowania.

Źródło: Vi Bilägare, zdj. tyt. wnętrze Alfa Romeo Giulia 2020

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.