Rekordowo długi tunel na dnie Bałtyku. Pomieści auta i pociągi

Maksym SłomskiSkomentuj
Rekordowo długi tunel na dnie Bałtyku. Pomieści auta i pociągi
{reklama-artykul}Po 12 latach od podpisania traktatu, ruszyła budowa najdłuższego na świecie tunelu prowadzonego po dnie morza, który zostanie ułożony z gotowych segmentów. Mowa o tunelu Fehmarnbelt, powstającym na głębokości 40 metrów pod powierzchnią Morza Bałtyckiego. Za sprawą ambitnego projektu nawiązanie zostanie połączenie lądowe pomiędzy Niemcami i Danią.

Tunel Fehmarnbelt: długość i koszt

Budowa tunelu Fehmarnbelt pochłonie do 2029 roku ponad 7 miliardów euro, czyli ok. 32 miliardy złotych. Liczący sobie 18 kilometrów długości tunel jest znacznie krótszy od 50-kilometrowego tunelu pod kanałem La Manche, którego koszt do 1993 roku wyniósł 13 mld euro, czyli ok. 60 miliardów złotych. Należy mieć na względzie fakt, iż tunel łączący Anglię z Francją był wiercony. Tunel Fehmarnbelt składał się będzie z modułów.

Tunelu o oficjalnej nazwie Fehmarnbelt Fixed Link zbudowany zostanie z sekcji o 217 metrach długości, 42 metrach szerokości i 9 metrach wysokości. Te na miejsce przewiozą specjalne barki. Jak przystało na nowoczesny projekt, infrastruktura zaskakiwała będzie rozwiązaniami technologicznymi i z zakresu bezpieczeństwa. Stałe oświetlenie, system wentylacyjny z kierunkową kontrolą rozprzestrzeniania dymu, wyjścia awaryjne co 110 metrów, a także bariery energochłonne, stacje ratunkowe i pasy awaryjne mają pomóc uniknąć problemów podróżującym.

fehmarnbelt 1

Tunel Fehmarnbelt będzie najdłuższą na świecie konstrukcją tego rodzaju. Przy okazji także najnowocześniejszą. | Źródło: Femern

Tunel Fehmarnbelt: czas podróży

Tunel Fehmarnbelt poprowadzony zostanie pomiędzy niemiecką wyspą Fehmarn i duńską Lolland. W jego wnętrzu będą mogły podróżować zarówno samochody, jak i pociągi. Przejazd pierwszym ze środków lokomocji zajmie 10 minut. Podróż pociągiem będzie jeszcze krótsza i wyniesie 7 minut. Dla porównania, obecnie kursujący prom przewozi pasażerów w czasie ok. 45 minut.

fehmarnbelt 2
Przekrój tunelu Fehmarnbelt. | Źródło: Femern

Co ciekawe, za sprawą nowego połączenia lądowego pomiędzy Niemcami i Danią skrócone zostanie połączenie drogowe pomiędzy Europą Środkową i Szwecją – aż o 160 kilometrów. Budowa podwodnej konstrukcji ma zostać ukończona w 2029 roku.

Źródło: Femern

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.