Tunel Fehmarnbelt: długość i koszt
Budowa tunelu Fehmarnbelt pochłonie do 2029 roku ponad 7 miliardów euro, czyli ok. 32 miliardy złotych. Liczący sobie 18 kilometrów długości tunel jest znacznie krótszy od 50-kilometrowego tunelu pod kanałem La Manche, którego koszt do 1993 roku wyniósł 13 mld euro, czyli ok. 60 miliardów złotych. Należy mieć na względzie fakt, iż tunel łączący Anglię z Francją był wiercony. Tunel Fehmarnbelt składał się będzie z modułów.
Tunelu o oficjalnej nazwie Fehmarnbelt Fixed Link zbudowany zostanie z sekcji o 217 metrach długości, 42 metrach szerokości i 9 metrach wysokości. Te na miejsce przewiozą specjalne barki. Jak przystało na nowoczesny projekt, infrastruktura zaskakiwała będzie rozwiązaniami technologicznymi i z zakresu bezpieczeństwa. Stałe oświetlenie, system wentylacyjny z kierunkową kontrolą rozprzestrzeniania dymu, wyjścia awaryjne co 110 metrów, a także bariery energochłonne, stacje ratunkowe i pasy awaryjne mają pomóc uniknąć problemów podróżującym.
Tunel Fehmarnbelt: czas podróży
Tunel Fehmarnbelt poprowadzony zostanie pomiędzy niemiecką wyspą Fehmarn i duńską Lolland. W jego wnętrzu będą mogły podróżować zarówno samochody, jak i pociągi. Przejazd pierwszym ze środków lokomocji zajmie 10 minut. Podróż pociągiem będzie jeszcze krótsza i wyniesie 7 minut. Dla porównania, obecnie kursujący prom przewozi pasażerów w czasie ok. 45 minut.
Przekrój tunelu Fehmarnbelt. | Źródło: Femern
Co ciekawe, za sprawą nowego połączenia lądowego pomiędzy Niemcami i Danią skrócone zostanie połączenie drogowe pomiędzy Europą Środkową i Szwecją – aż o 160 kilometrów. Budowa podwodnej konstrukcji ma zostać ukończona w 2029 roku.
Źródło: Femern