Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Kryzysu nie widać

Maksym SłomskiSkomentuj
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Kryzysu nie widać
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) opublikowało interesującą analizę danych udostępnionych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Pomimo gwałtownie rosnących cen prądu i spadku opłacalności ładowania samochodów elektrycznych, liczba sprzedanych egzemplarzy pojazdów z tym napędem rośnie. Po polskich drogach z końćem września 2022 roku przemieszczało się o 44 procent więcej elektryków niż we wrześniu 2021 roku.

Zainteresowanie elektrykami w Polsce wzrosło

Ładowanie samochodów elektrycznych staje się droższe od tankowania benzyniaków, ale na razie wciąż nie w Polsce. Podczas gdy w krajach takich jak Holandia i Stany Zjednoczone koszt ładowania samochodów elektrycznych zrównał się już z kosztem tankowania aut zasilanych paliwami konwencjonalnymi, Polacy nadal cieszą się względnie tanim prądem. Wprawdzie sytuacja może się zmienić już w 2023 roku, ale wielkich obaw konsumentów w tej kwestii nie widać, przynajmniej jeśli spojrzeć na coraz większe zainteresowanie autami elektrycznymi.

Zobacz również: Fiat zdetronizował Teslę w Europie. Król elektryków jest tylko jeden

Według najnowszych danych z końcem września 2022 roku po polskich drogach poruszało się 54 795 elektrycznych samochodów osobowych. Pośród nich 27 200 sztuk to elektryki typu BEV (ang. battery electric vehicles), czyli samochody polegające wyłącznie na baterii i napędzie elektrycznym. Pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 27 595 sztuk.

„Mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej praktycznie we wszystkich segmentach sektora elektromobilności w Polsce liczba nowo zarejestrowanych pojazdów jest wyższa niż w roku ubiegłym. Szczególnie duży wzrost odnotowaliśmy w przypadku elektrycznych pojazdów użytkowych. Od stycznia do września 2022 r. na polskie drogi wyjechało prawie tyle samo zeroemisyjnych dostawczaków i ciężarówek co w całym 2021 r. To zasługa coraz bardziej rozbudowanej oferty modelowej, atrakcyjnych warunków dofinansowania z programu „Mój Elektryk” (do 70 tys. zł w przypadku elektrycznych samochodów dostawczych) oraz realizowania planów w zakresie elektryfikacji flot przez wiele wiodących firm branży TSL prowadzących działalność w Polsce” – skomentował Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

ladowanie samochodu elektrycznego

Polacy wciąż cieszą się bardzo tanim prądem na tle krajów Europy Zachodniej. | Źródło: Canva Pro

Oprócz samochodów osobowych, polskie drogi przemierzało 2 461 sztuk samochodów dostawczych i ciężarowych oraz 15 765 elektrycznych motorowerów i motoryckli.

Łączna liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych wzrosła do 439 160 sztuk. Do statystyk tych nie zaliczono najpewniej tzw. miękkich hybryd (MHEV), które z elektrykami mają niewiele wspólnego.

statystyki elektromobilnosc 2 mini
Źródło: PSPA, PZPM

„W Europie i w Polsce rośnie liczba pojazdów zero- i niskoemisyjnych. To nie dziwi, bo każdy z producentów inwestuje dziesiątki miliardów euro w nowe technologie, które napędzają zieloną i cyfrową transformację. Niestety, wszystko wskazuje na to, że w tym roku cały rynek po raz kolejny odnotuje spadek, a przypomnę, że w ciągu ostatnich kilku lat poziom rejestracji w Europie obniżył się już o ponad 26%. Żeby rynek pojazdów zero- i niskoemisyjnych mógł się rozwijać, a europejskie firmy utrzymały pozycję lidera zmian, decydenci muszą w najbliższym czasie uchwalić m.in. unijne prawo o surowcach krytycznych i jeszcze bardziej zadbać o budowę infrastruktury ładowania i tankowania wodoru. W obecnej rzeczywistości, która zmienia się w sposób zgoła nieprzewidywalny, tylko szybkie działania mogą zapewnić rozwój motoryzacji przyszłości” – dodał Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Liczba stacji ładowania w Polsce

Licznik elektromobilności wskazuje, że stale rośnie też liczba stacji ładowania w Polsce. Równolegle do powiększania się floty pojazdów elektrycznych, poprawia się infrastruktura. Pod koniec września 2022 roku w Polsce istniało 2460 ogólnodostępnych stacji ładowania elektryków, na które składało się łącznie 4738 punktów ładowania. 1738 spośród nich stanowiły stacje AC (prąd zmienny, wolniejsze), a 689 stacje DC (prąd stały, szybsze). Procentowo udział stacji ładowania szybkich do wolnych wynosił 28 do 72 procent.

W samym tylko wrześniu w Polsce uruchomiono 79 nowych punktów ładowania na 33 nowych stacjach.

statystyki elektromobilnosc 1
Źródło: PSPA, PZPM

Gdy zaproponowane przez rząd stawki maksymalne za prąd zostaną zniesione, a ceny energii elektrycznej utrzymają się na fali wznoszącej (nic nie wskazuje, żeby było inaczej), posiadacze elektryków mogą znaleźć się w nieciekawym położeniu. Nikt jednak nie powiedział, że benzyna nie przekroczy cen pokroju 10 złotych za litr, prawda?

Nie przegap: Rząd mrozi ceny prądu. Podano stawki za prąd w 2023 roku i wysokość dodatku

Źródło: PSPA, PZPM, zdj. tyt. Volkswagen

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.