Samochody Hyundai nie pozwolą Ci kierować, jeśli będziesz zmęczony

Maksym SłomskiSkomentuj
Samochody Hyundai nie pozwolą Ci kierować, jeśli będziesz zmęczony
Sporo mówi się o motoryzacji przyszłości w kontekście stopniowego ograniczenia możliwości, jakie będą mieli dzisiejsi kierowcy. Według najczarniejszego ze scenariuszy dla miłośników motoryzacji, autonomiczne samochody za jakiś czas w ogóle nie będą miały kierownicy. Zanim to jednak nastąpi, w pojazdach pojawią się kolejne systemy zmniejszające prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji lub poważnego wypadku. Jeden z nich opracował Hyundai Mobis.

Pijany i zmęczony nie wsiądziesz za kółko

Kierowcy zmęczeni oraz prowadzący pojazdy pod wpływem alkoholu to prawdziwa zmora dróg na całym świecie. Alkhol i zmęczenie są jednymi z głównych przyczyn poważnych wypadków drogowych. Producenci samochodów opracowują w pocie czoła technologie monitorowania stanu trzeźwości oraz zmęczenia kierowców, aby temu zapobiec.

Hyundai Mobis, dział Hyundai Motors produkujący części, opracował inteligentny sterownik kabiny, który może monitorować i analizować w czasie rzeczywistym różne sygnały biometryczne. Zaliczane są do nich postawa kierowcy, jego tętno oraz – według zapewnień producenta – fale mózgowe. Po co? Aby uniemożliwić jazdę, jeżeli kierowca nie powinien się jej podejmować.

hyundai ioniq 5

Hyundai Ioniq 5. | Źródło: Hyundai

Firma podaje, że jeden dedykowany kontroler o nazwie Smart Cabin Controller, będący w stanie analizować kilka różnych funkcji organizmu, jest absolutną nowością w branży motoryzacyjnej.

Smart Cabin Controller jest wyposażony w cztery czujniki: kamerę 3D do rejestrowania postawy pasażerów, czujnik EKG zamontowany na kierownicy, który monitoruje tętno kierowcy, czujnik nauszny mierzący fale mózgowe w pobliżu uszu oraz czujnik HVAC odpowiedzialny za pomiar temperatury, wilgotności i dwutlenku węgla w kabinie.

Jeśli czujnik wykryje u kierowcy brak zdolności do prowadzenia pojazdu lub podwyższone ryzyko z tym związane, może zalecić przejście w tryb autonomicznej jazdy lub zatrzymać pojazd, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Od opracowania do wdrożenia długa (?) droga

Zmęczenie jest pojęciem dość nieostrym i trudno przypuszczać, aby sztuczna inteligencja z miejsca miała radzić sobie wzorowo z jego wykrywaniem. Zapewne od chwili opracowania do wprowadzenia w życie technologii minie jeszcze wiele lat, choć… okres doskonalenia nowych technologii skraca się z roku na rok. Kto wie, być może najbliższą rewolucją drogową nie będzie wcale zakaz sprzedaży samochodów benzynowych, diesla i hybryd w 2035 roku…

Omawiana tu technologia zagości początkowo w samochodach KIA i Hyundai. Inni producenci samochód z pewnością opracowują podobne rozwiązania.

Źródło: Hyundai Mobis

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.