Samsung rozpoczął masową produkcję układów w procesie technologicznym 3 nanometrów. Okazuje się, że Koreańczycy w tym momencie bardzo mocno konkurują z innym gigantem – TSMC. Tajwańska marka będzie teraz pod presją, aby zaoferować swoim partnerom takie rozwiązania jakie będzie posiadał Samsung.
Jak wypadają możliwości nowych układów Samsunga?
Samsung wchodzi w segment procesorów 3 nm
W oficjalnym oświadczeniu możemy przeczytać, że Samsung na dobre wchodzi w segment półprzewodników tworzonych w 3 nanometrach. Konstrukcje te pierwotnie będą przeznaczone do konkretnych aplikacji wymagających niskiego poboru mocy – dopiero wraz z czasem oferta producenta zostanie rozszerzona na urządzenia mobilne. Nowe procesory Samsunga oferują o 23 proc. większą wydajność względem poprzedniej generacji (5 nanometrów) oraz poprawiają energooszczędność aż o 45 proc. (!). Takie liczby mogą robić wrażenie.
Ale tego wszystkiego się można było spodziewać. Samsung od dawna depcze po piętach TSMC i wygląda na to, że Koreańczycy faktycznie chcą przegonić Tajwańczyków. TSMC obecnie dominuje na rynku produkcji kontraktowych (firma tworzy m.in rozwiązania dla Apple) oraz odpowiada za ponad połowę globalnego biznesu odlewniczego. Już podczas pandemii TSMC zgłaszało, iż nie jest w stanie wyrobić z ilością zamówień od swoich partnerów, a fabryki firmy pracują praktycznie 24 godziny przez 7 dni w tygodniu.
Jak donosi Bloomberg Intelligence, rozpoczęcie produkcji układów w procesie 3 nanometrów i opartych na architekturze tranzystorowej nie sprawi, że TSMC straci udziały w rynku. Przynajmniej przez najbliższe 12 miesięcy. Nie wiadomo również czy dzięki temu Koreańczycy będą w stanie “ukraść” wieloletnich klientów TSMC – takich, jak chociażby Qualcomm.
Postęp technologiczny Samsunga dzieje się w niemal krytycznym momencie dla branży półprzewodników. Największe marki inwestują w nowe odlewnie, które mają zaspokoić stale rosnący popyt na opisywane komponenty. Na pierwsze benchmarki nowych procesorów Samsunga zapewne jeszcze trochę poczekamy.
Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.