Skoda Enyaq iV – pierwszy elektryczny SUV Skody robi ogromne wrażenie

Maksym SłomskiSkomentuj
Skoda Enyaq iV – pierwszy elektryczny SUV Skody robi ogromne wrażenie
{reklama-artykul}Skazany na sukces. Tak niemalże jednogłośnie skomentowano premierę pierwszego elektrycznego SUVa marki Skoda. Skoda Enyaq iV, bo tak właśnie nazywa się samochód, wygląda naprawdę podobnie do pojazdu prezentowanego wcześniej wyłącznie na szkicach koncepcyjnych modelu Vision iV. Z okazji debiutu zapowiedziano limitowany do 1895 sztuk wariant Founders Edition, mający uświetnić 125-lecie założenia skody przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa.

Skoda Enyaq iV – dane techniczne

Skoda Enyaq iV to samochód wykorzystujący elektryczną platformę MEB, z której korzystają również VW ID.4 i Audi Q4 e-Tron. Sylwetka w niczym nie przypomina SUVów Skody będących do tej pory w ofercie. Nadwozie mieszczące 7 osób prezentuje się z zewnątrz dostojnie, a kształt auta podkreślają ciekawie zaprojektowane przetłoczenia.

Skoda Enyaq iV czerwona

Elektryczny SUV Skody w czerwonym kolorze. | Źródło: Skoda

Przedni pas pojazdu określany mianem Crystal Face podświetla 130 diod. Efekt? Piorunujący i doskonale korespondujący z pokazowym modelem pojazdu jeżdżącym na 21-calowych alufelgach i z czarnym lakierem. Standardowo, Enyaq iV sprzedawany będzie na 18-calowych alufelgach. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,27 – całkiem nieźle, jak na SUVa.

Skoda Enyaq iV czarna
Skoda Enyaq iV w którejś z bardzo drogich konfiguracji. Z przodu widnieje podświetlony pas Crystal Face. | Źródło: Skoda

Wymiary Skoda Enyaq iV to 4649 mm długości, 1879 mm szerokości i 1616 mm wysokości – zbliżone do Kodiaqa. Uwagę zwraca szeroki rozstaw osi na poziomie 2765 mm. W środku auta zmieści się nawet 7-pasażerów (opcja), a bagażnik liczy sobie ok. 585 litrów pojemności. 

Skoda Enyaq iV wnetrze 3

Wnętrze Skoda Enyaq iV w wysokiej wersji wyposażenia. Minimalizm i… odrobina luksusu? | Źródło: Skoda

Wewnątrz samochodu analogowe ekrany oraz fizyczne przyciski są w odwrocie. Skoda stawia na ekrany dotykowe (zegary zastępuje wyświetlacz o przekątnej 5,3-cala) oraz prezentowanie części informacji na szybie czołowej pojazdu. Do wyboru będzie dziesięć różnych motywów kolorystycznych tapicerki i dodatków stylistycznych, dzięki czemu każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli miałbym określić wnętrze Enyaqa IV dwoma słowami to byłby to „futurystyczny minimalizm”.

Skoda Enyaq iV wnetrze 2
Z bliska również nie wygląda źle. Ciekawe jak wypadnie odporność na zużycie materiałów. | Źródło: Skoda

Skoda Enyaq iV wnetrze 1
Tapicerka nie musi być skórzana – w opcji będą warianty materiałowe. | Źródło: Skoda

Skoda Enyaq iV RS? Powstanie

Producent obiecuje, że maksymalny zasięg Skoda Enyaq iV mieścił się będzie w przedziale od 340 do 510 km. Do sprzedaży trafią trzy warianty różniące się od siebie pojemnością akumulatorów (55 – 82 kWh) oraz mocą (od 150 do 305 KM w Enyaq iV RS). Szybka ładowarka do 125 kWh ma ładować akumulator 82 kWh od 5 do 80% w ciągu niecałych 40 minut. Ładowanie z domowego gniazdka? Kilkanaście godzin. Lepiej postawić na Wallbox (do 11 kWh), który naładuje baterie do pełna w 6-8 godzin.

Poszczególne modele Skody Enyaq iV różniły się będą o siebie znacząco osiągami i napędem (tylne koła lub 4×4). Przyspieszenie Skoda Enyaq IV do 100 km/h wynosi:

  • Skoda Enyaq iV 50 (55 kWh, 150 KM, RWD) – 11,4 sekundy
  • Skoda Enyaq iV 60 (58 kWh, 180 KM, RWD) – 8,7 sekundy
  • Skoda Enyaq iV 80 (82 kWh, 204 KM, RWD) – 8,5 sekundy
  • Skoda Enyaq iV 80X vRS (82 kWh, 265 KM, 4×4) – 6,9 sekundy
  • Skoda Enyaq iV 80X RS (82 kWh, 306 KM, 4×4) – 6,2 sekundy

Co ciekawe, prędkość maksymalna Skoda Enyaq iV wynosi 160 km/h. Tylko odmiana Skoda Enyaq iV RS pozwoli rozpędzić się do 180 km/h. Skoda idzie śladami Volvo, którymi zapewne podążą wkrótce wszystkie koncerny motoryzacyjne.

Skoda Enyaq iV – kiedy w salonach? Cena

Skoda Enyaq iV trafi na taśmy montażowe z końcem bieżącego roku. W polskich salonach auto ma pojawić się w ofercie z początkiem 2021 roku. Oficjalne ceny Skoda Enyaq iV nie zostały podane, ale należy przypuszczać, że będą startowały z pułapu ok. 160 tysięcy złotych.

Źrodło: Skoda

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.