Sztuczna inteligencja po raz pierwszy współpilotowała wojskowy samolot

Maksym SłomskiSkomentuj
Sztuczna inteligencja po raz pierwszy współpilotowała wojskowy samolot
Sztuczna inteligencja znalazła do tej pory mnóstwo czasu zastosowań, a przyszłości z pewnością znajdzie kolejne. Kwestią czasu jest na przykład to, kiedy ta zacznie być wykorzystywana w celach militarnych. W zasadzie, sztuczna inteligencja już trafiła do wojska. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych uczyniły ją współpilotem jednego ze swoich samolotów. To pierwszy wojskowy samolot, który doczekał się takiego pilota.

Sztuczna inteligencja w powietrzu

Samolot Lockheed U-2 o nieoficjalnym przydomku Dragon Lady – amerykański wysokościowy samolot rozpoznawczy przypisany do 9 Skrzydła Zwiadowczego Sił Powietrznych USA, który był pilotowany przez majora „Vudu” w towarzystwie asystującej mu sztucznej inteligencji o nazwie ARTUµ, wzniósł się w przestworza 15 grudnia bieżącego roku. Start odbył się na obszarze Beale Airforce Base w Kalifornii.

samolot-si-2

Major „Vudu” na pokładzie samolotu Lockheed U-2, który pilotował wraz ze sztuczną inteligencja. | Źródło: Siły Powietrzne USA/Luis A. Ruiz-Vazquez

ARTUµ to efekt trzech lat pracy. Sztuczna inteligencja została zaprojektowana i wytrenowana w Federalnym Laboratorium U-2 podlegającym Dowództwu Lotnictwa Bojowego (ang. Air Combat Command) Sił Powietrznych USA w celu wykonywania podczas lotów konkretnych zadań zwykle przypisanych pilotowi. W ramach lotu testowego ARTUµ odpowiadała za czujniki i nawigację taktyczną, by pomóc odeprzeć symulowany atak z udziałem pocisków przeciwlotniczych, przeprowadzony przez inny komputerowy algorytm.

Nowy typ żołnierza

W przestworzach pilot oraz ARTUµ stanowili zespół. Podczas gdy sztuczna inteligencja starała się wykrywać wyrzutnie rakiet wroga, major „Vudu” sterował samolotem oraz wypatrywał wrogich statków powietrznych. I pilot, i algorytm korzystali z tego samego radaru.

samolot-si-3
Samolot Lockheed U-2 współpilotowany przez ARTUµ w przestworzach. | Źródło: Siły Powietrzne USA/Luis A. Ruiz-Vazquez

Omawiany test przeprowadzono po to, aby pokazać, że ARTUµ sprawdza się w praktyce i potrafi współpracować z ludzkim pilotem. Udowodniono też, że sztuczna inteligencja pozwala odciążyć pilota, przenosząc część obowiązków na nią. Dane pozyskane podczas demonstracji pozwolą dopracować jej technologię i zastosować ją w innych systemach.

Cóż, gdy tylko sztuczna inteligencja na dobre wkroczy do wojskowego świata, ten zostanie odmieniony na zawsze. Rzecz jasna, będzie miało to i swoje zalety, i wady. Czas pokaże, czy zalety będą przeważać w tej kwestii nad wadami, czy też na odwrót.

Źródło: Siły Powietrzne USA, fot. tyt. Siły Powietrzne USA/Luis A. Ruiz-Vazquez

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.