Doświadczony pilot nie miał szans z początkującą sztuczną inteligencją
Do wirtualnej rywalizacji odbywającej się w ramach programu DARPA Air Combat Evolution (ACE), za sterami samolotów stanęły najpierw algorytmy opracowywane przez osiem różnych firm. W ten sposób wyłoniono najlepszą z nich, która miała następnie za zadanie pokonać człowieka w trakcie czwartkowego AlphaDogfight Trials. Co ciekawe, zwycięzcą nie była wcale SI rozwijana przez biorącą udział w turnieju firmę Lockheed Martin.
The AlphaDogfight Trials have concluded! Congratulations to Heron Systems whose AI agent won the championship among the systems competitors and then beat our F-16 pilot in five straight simulated dogfights in the man-vs-machine finale. The event is here: https://t.co/MRvwUmpgj6 pic.twitter.com/ad47YvMe5Z
— DARPA (@DARPA) August 20, 2020
W wirtualnym pojedynku zorganizowanym przez DARPA naprzeciw siebie stanęli doświadczony pilot z 2000 godzin nalotu za sterami myśliwca F-16 oraz nowy algorytm sztucznej inteligencji stworzonej przez niewielką firmę Heron Systems w ciągu ostatniego roku. Człowiek przegrał wszystkie z pięciu pojedynków. Czy jest jakieś „ale”? Drobne.
Podniebny pojedynek rozgrywany był wyłącznie przy wykorzystaniu karabinów, a rakiety naprowadzane zostały wyłączone. Sztuczna inteligencja nie musiała ponadto korzystać z wytycznych i zasad ustalonych przez Siły Powietrzne USA w zakresie manewrowania maszyną oraz atakowania. Z oczywistych względów SI reagowała szybciej od człowieka, co zapewne pozwoliło jej odnieść miażdżące zwycięstwo.
Pięciogodzinny zapis całego wydarzenia zobaczycie poniżej.
Autonomiczne samoloty w wojsku – kiedy?
Zarządzający programem ACE Daniel Javorsek uważa, że autonomiczne samoloty bojow to dość odległa perspektywa. Mężczyzna podaje, iż dzieli nas mniej więcej dekada od momentu, w którym SI będzie w stanie w pełni samodzielnie pilotować F-15 lub F-16. Z pewnością szybciej zobaczymy program pełniący funkcję zaawansowanego taktycznego autopilota lub zarządzający dronem.
Źródło: RT