Ten prosty sposób pozwala zredukować emisję CO2 ciężarówek o 90%

Maksym SłomskiSkomentuj
Ten prosty sposób pozwala zredukować emisję CO2 ciężarówek o 90%
{reklama-artykul}
Jako że skutki postępujących za sprawą działalności człowieka zmian klimatycznych stają się coraz dotkliwsze, mile widziane są wszelkie środki, które pozwoliłyby na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Teraz, badacze z Politechniki Federalnej w Lozannie (EPFL) zaproponowali kolejny taki środek. Doprawy szkoda, że nikt nie powyślał o nim wcześniej.

Znacząca część gazów cieplarnianych emitowanych w wyniku działalności człowieka to gazy generowane w sektorze transportu. Co więcej, aż 40 procent gazów cieplarnianych emitowanych w tym sektorze to gazy produkowane przez ciężarówki. Realizacja pomysłu badczy z EPFL pozwoliłaby jednak na zredukowanie ilość gazów cieplarnianych emitowanych przez ciężarówki aż o 90%.

Na czym ten pomysł polega? W pracy naukowej opublikowanej w czasopiśmie Frontiers in Energy Research uczeni proponują, aby wyposażyć ciężarówki w specjalny zbiornik. Zbiornik ten byłby umieszczony na dachu pojazdu, a zbierałby on dwutlenek węgla wydmuchiwany z rury wydechowej i zamieniałby by go w ciecz. Tę ciecz można by następnie dostarczać do stacji serwisowych, gdzie mogłaby być wykorzystywana na wiele sposobów, na przykład zamieniana w paliwo.

Rzecz jasna, zamiana dwutlenku węgla w ciecz odbywałaby się na drodze chłodzenia go. Oddzielanie go od innych gazów miałoby natomiast miejsce za sprawą specjalnych absorbcyjnych materiałów opracowanych na EPFL.

epfl 2

Proponowany system byłby dość duży, bo wymagałby wyposażenia pojazdu w kapsułę o długości 2 metrów i stanowiłby 7 procent jego masy. Niemniej, skoro ma on ograniczyć ilość emitowanego przez ciężarówki dwutlenku węgla o 90%, chyba grzechem byłoby po niego nie sięgnąć.

Niestety, jako że przedstawiony pomysl jest, cóż, jedynie pomysłem, zapewne dość długo będziemy musieli poczekać na jego realizację. W najbliższej przyszłości badacze zamierzają prototyp systemu, ale miną raczej lata, zanim ten prototyp doprowadzi do powstania komercyjnej wersji urządzenia.

Źródło: EPFL

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.