Jak działa tryb „w pełni autonomicznej jazdy” w Tesli?
FSD beta 9 pomimo swojej nazwy nie sprawia jeszcze, że Tesla jest w pełni autonomiczna. Chociaż Tesla od lat wysyła aktualizacje oprogramowania do swoich pojazdów — dodając nowe funkcje w każdym ich wydaniu — aktualizacja beta 9 zaoferowała jedne z najbardziej znaczących zmian w sposobie działania pojazdu. Zautomatyzowano teraz całą masę zadań związanych z jazdą. Na przykład pojazdy Tesla wyposażone w nowe oprogramowanie mogą teraz poruszać się samodzielnie po skrzyżowaniach i ulicach w mieście, oczywiście pod nadzorem kierowcy.
Pierwsze nagrania z FSD beta 9 w akcji wcale nie pokazują systemu, który sprawia, że jazda jest bezpieczniejsza lub mniej stresująca. Wręcz przeciwnie. Jake Fisher z Consumer Reports Auto Test Center mówi wprost: „Konsumenci po prostu płacą za bycie beta testerami w zakresie opracowywania technologii, bez odpowiedniej ochrony swojego bezpieczeństwa”. Patrząc na nagranie AI Addict trudno się z tym nie zgodzić.
FSD Beta 9 była testowana na zatłoczonych ulicach San Francisco i wydaje się, że Tesla wciąż ma kilka poważnych problemów do rozwiązania. Testy w ruchu ulicznym dowodzą, że na przestrzeni kilkuset metrów Tesla jadąca samodzielnie, bez należytej uwagi ze strony kierowcy, może potencjalnie spowodować poważne szkody.
Na samym początku filmu Tesla Model 3 skręca na pas przeznaczony tylko dla autobusów. Film pokazuje również wiele przypadków wyłączenia Autopilota po tym, jak samochód nagle decyduje się pozwolić kierowcy przejąć kontrolę. W pewnym Tesla uderza bokiem w krzaki rosnące przy drodze, mimo że powinna uznać je za przeszkodę i z łatwością ominąć. Film pokazuje więcej niż kilka interesujących incydentów, które mogły się bardzo źle skończyć, gdyby nie czujność i refleks prowadzącego.
Powyższe nagranie jest doskonałym dowodem na to, że bez względu na okoliczności, kierowca zawsze powinien czuwać nad pracą elektroniki w samochodzie. Wielokrotnie ostrzegała o tym Tesla i niniejszy film również winień służyć jako takie ostrzeżenie. Niestety, przed twórcami samochodów jeszcze długa droga, zanim ich rozwiązania będzie można określić mianem w pełni autonomicznych.
Źródło: YouTube, Consumer Reports