Tesla ukarana. Poszło o mniejszy zasięg samochodów elektrycznych zimą

Maksym SłomskiSkomentuj
Tesla ukarana. Poszło o mniejszy zasięg samochodów elektrycznych zimą
Realny zasięg samochodów elektrycznych jest nierzadko znacznie niższy, niż podaje to producent. Sytuacja pogarsza się jeszcze bardziej wraz ze spadkiem temperatur. Użytkowanie samochodu elektrycznego zimą potrafi być prawdziwą mordęgą, o czym przekonują się kierowcy narzekający na zasięg w skrajnych przypadkach nawet o kilkanaście, kilkadziesiąt procent krótszy od deklarowanego lub osiąganego latem. Pierwszy kraj postanowił ukarać właśnie producenta samochodów za przemilczanie tego stanu rzeczy.

Czytaj także: Realny zasięg elektryków na autostradzie. Porównano 36 samochodów

Tesla ukarana w Korei Południowej

Korea Południowa postanowiła walczyć o prawa konsumenta, karając korporację za niedopełnienie obowiązku informacyjnego. Czy każdy konsument musi bowiem wiedzieć, że zasięg jego drogiego samochodu elektrycznego spadnie wraz z nastaniem mrozów? Nie. Powinien informować o tym producent w jasny i czytelny sposób. A nie informuje.

Południowokoreański regulator antymonopolowy zapowiedział nałożenie grzywny w wysokości 2,85 miliarda wonów (9,88 miliona złotych) na firmę Tesla za to, że nie informuje swoich klientów o krótszym zasięgu jej pojazdów elektrycznych w niskich temperaturach.

Koreańska Komisja ds. Sprawiedliwego Handlu (KFTC) przekazała, że Tesla od 2019 do niedawna na swojej oficjalnej lokalnej stronie internetowej wyolbrzymiała zasięgi swoich samochodów na jednym ładowaniu i opłacalność ich użytkowania w porównaniu z pojazdami benzynowymi, a także wydajność swoich ładowarek Supercharger.

Sprawdź też: Używany elektryk to mina? 35 km zasięgu po 11 latach eksploatacji

tesla

Zasięg samochodów amerykańskiego producenta spada w niskich temperaturach nawet o 50,5 procenta (!) w porównaniu do deklaracji składanych w sieci, podała KFTC we wtorkowym oświadczeniu.

Tesla nie skomentowała kary.

KFTC wcale nie walczy z elektrykami, a nieuczciwym podejściem korporacji. W 2022 roku KFTC ukarała grzywną firmę Mercedes-Benz i jego koreański oddział karą w wysokości 20,2 miliarda wonów za fałszywe reklamy związane z emisjami szkodliwych dla środowiska gazów w samochodach osobowych z silnikiem Diesla.

Elektryk zimą to pomyłka

W 2021 roku południowokoreańska grupa konsumencka Citizens United for Consumer Sovereignty stwierdziła, że zasięg większości pojazdów elektrycznych spada nawet o 40% w niskich temperaturach. Zgodnie z raportem, najgorzej w tej kwestii wypadały auta marki Tesla.

Badanie przeprowadzone na 4200 pojazdach elektrycznych wszystkich marek przeprowadzone w 2020 roku przez kanadyjskiego dostawcę usług telematycznych Geotab wykazało, że większość modeli miała podobny spadek zasięgu w niskich temperaturach, głównie dlatego, że bateria jest również wykorzystywana do ogrzewania samochodu dla kierowcy i pasażerów. Badanie to wykazało, że przy nieco powyżej 20 stopni Celsjusza średni zasięg EV przekraczał deklarowany zakres, ale przy minus 15 stopniach było to tylko 54 procent deklarowanego zakresu. W modelach z pompą ciepła sytuacja wyglądała znacznie lepiej.

Źródło: Reuters, zdj. tyt. Fully Charged Show @YouTube

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.