Czytaj także: Realny zasięg elektryków na autostradzie. Porównano 36 samochodów
Tesla ukarana w Korei Południowej
Korea Południowa postanowiła walczyć o prawa konsumenta, karając korporację za niedopełnienie obowiązku informacyjnego. Czy każdy konsument musi bowiem wiedzieć, że zasięg jego drogiego samochodu elektrycznego spadnie wraz z nastaniem mrozów? Nie. Powinien informować o tym producent w jasny i czytelny sposób. A nie informuje.
Południowokoreański regulator antymonopolowy zapowiedział nałożenie grzywny w wysokości 2,85 miliarda wonów (9,88 miliona złotych) na firmę Tesla za to, że nie informuje swoich klientów o krótszym zasięgu jej pojazdów elektrycznych w niskich temperaturach.
Koreańska Komisja ds. Sprawiedliwego Handlu (KFTC) przekazała, że Tesla od 2019 do niedawna na swojej oficjalnej lokalnej stronie internetowej wyolbrzymiała zasięgi swoich samochodów na jednym ładowaniu i opłacalność ich użytkowania w porównaniu z pojazdami benzynowymi, a także wydajność swoich ładowarek Supercharger.
Sprawdź też: Używany elektryk to mina? 35 km zasięgu po 11 latach eksploatacji
Zasięg samochodów amerykańskiego producenta spada w niskich temperaturach nawet o 50,5 procenta (!) w porównaniu do deklaracji składanych w sieci, podała KFTC we wtorkowym oświadczeniu.
Tesla nie skomentowała kary.
KFTC wcale nie walczy z elektrykami, a nieuczciwym podejściem korporacji. W 2022 roku KFTC ukarała grzywną firmę Mercedes-Benz i jego koreański oddział karą w wysokości 20,2 miliarda wonów za fałszywe reklamy związane z emisjami szkodliwych dla środowiska gazów w samochodach osobowych z silnikiem Diesla.
Elektryk zimą to pomyłka
W 2021 roku południowokoreańska grupa konsumencka Citizens United for Consumer Sovereignty stwierdziła, że zasięg większości pojazdów elektrycznych spada nawet o 40% w niskich temperaturach. Zgodnie z raportem, najgorzej w tej kwestii wypadały auta marki Tesla.
Badanie przeprowadzone na 4200 pojazdach elektrycznych wszystkich marek przeprowadzone w 2020 roku przez kanadyjskiego dostawcę usług telematycznych Geotab wykazało, że większość modeli miała podobny spadek zasięgu w niskich temperaturach, głównie dlatego, że bateria jest również wykorzystywana do ogrzewania samochodu dla kierowcy i pasażerów. Badanie to wykazało, że przy nieco powyżej 20 stopni Celsjusza średni zasięg EV przekraczał deklarowany zakres, ale przy minus 15 stopniach było to tylko 54 procent deklarowanego zakresu. W modelach z pompą ciepła sytuacja wyglądała znacznie lepiej.
Źródło: Reuters, zdj. tyt. Fully Charged Show @YouTube