To koniec Hyperloop. Projekt okazał się niewypałem

Aleksander PiskorzSkomentuj
To koniec Hyperloop. Projekt okazał się niewypałem

Hyperloop One, innowacyjna firma transportowa, która miała na celu zrewolucjonizowanie podróży poprzez budowę linii zamkniętych w rurach do szybkiego transportu pasażerskiego i towarowego, zaprzestaje działalności. To najprawdopodobniej jej oficjalny koniec. 

Hyperloop One, niegdyś znany startup, z powodzeniem zebrał ponad 450 milionów dolarów finansowania od momentu założenia w 2014 roku. Firma zbudowała mały eksperymentalny tor w pobliżu Las Vegas, aby dalej rozwijać swoją technologię transportu, a w pewnym momencie przyjęła nazwę Virgin Hyperloop One po otrzymaniu inwestycji od Virgin Richarda Bransona. Jednak w ubiegłym roku startup podjął strategiczną decyzję o przeniesieniu swojej uwagi z transportu ludzi na ładunki, co spowodowało usunięcie marki Virgin.

Obecnie firma zwolniła znaczną część swojej siły roboczej i aktywnie poszukuje nabywców pozostałych aktywów, w tym toru testowego i sprzętu, jak ujawniło jedno anonimowe źródło z dostępem do prywatnych informacji. Na początku 2022 r. firma zatrudniała ponad 200 osób. 

Ponadto Hyperloop One zamknął swoje biuro w Los Angeles. Pozostali pracownicy, odpowiedzialni za zarządzanie sprzedażą aktywów, zostali poinformowani, że ich zatrudnienie zakończy się 31 grudnia.

DP World, konglomerat z siedzibą w Dubaju, jest kluczowym zwolennikiem Hyperloop One od 2016 roku i posiada większościowy pakiet udziałów w spółce.

DP World i Hyperloop One odmówiły komentarza w tej sprawie za pośrednictwem swoich rzeczników. Bloomberg uzyskał dokument ujawniający, że Hyperloop One połączył się ze spółką fasadową w kwietniu, co spowodowało dewaluację akcji, a udziałowcy spółki fasadowej stali się jedynymi właścicielami Hyperloop One. Pracownicy zostali poinformowani na spotkaniu, że DP World zaaranżował tę transakcję. 

Hyperloop One, założona w 2014 roku po tym, jak Elon Musk przedstawił koncepcję w białej księdze, początkowo wzbudziła fascynację opinii publicznej jako przełomowa technologia transportowa. Firma napotkała jednak niepowodzenia i nie zdołała zabezpieczyć żadnych kontraktów na budowę funkcjonalnego Hyperloopa. Dodatkowo zyskała uwagę z negatywnych powodów, takich jak incydent, w którym współzałożyciel Brogan BamBrogan znalazł pętlę na swoim krześle po przybyciu do pracy.

W Moskwie dokonano aresztowania Ziyavudina Magomedova, byłego dyrektora, któremu postawiono zarzuty oszustwa i defraudacji. Należy zauważyć, że zarzuty te nie są związane z Hyperloop One. Prawnik Magomedova wyraził zamiar odwołania się od aresztowania.

Pomimo braku jakichkolwiek projektów Hyperloop na dużą skalę, koncepcja ta nadal przyciąga zainteresowanie przedsiębiorców. Kilka firm, takich jak Hardt Hyperloop, Hyperloop Transportation Technologies Inc. i Swisspod Technologies, znajduje się obecnie na różnych etapach opracowywania prototypów.

Elon Musk był również orędownikiem branży Hyperloop. Organizował konkursy na hiperpętle projektowane przez studentów, a nawet zbudował tor testowy, który od tego czasu został zburzony. Ponadto firma Muska, Boring Co., była zaangażowana w drążenie tuneli i badała powiązane technologie.

źródło: The Verge / fot. Playground AI

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.