Czy zgodzilibyście się pracować w firmie, w której sztuczna inteligencja śledziłaby każdy Wasz ruch i pilnowałaby, abyście zawsze się uśmiechali? Taki scenariusz brzmi niczym odcinek z serialu BlackMirror, nieprawdaż? Tak się jednak składa, że to już rzeczywistość. Pewna duża japońska sieć supermarketów, znana jako Aeon, wdrożyła w swoich sklepach system AI, który ocenia i stara się „standaryzować” uśmiechy pracowników.
AI strażnikiem uśmiechu w pracy
Sieć supermarketów Aeon ogłosiła przyjęcie „systemu sztucznej inteligencji oceniającego uśmiech”, znanego jako „Mr Smile”, 1 lipca. To przyjęcie nastąpiło w 240 sklepach w całej Japonii. Aeon jest pierwszą firmą na całym świecie, która coś takiego zrobiła.
System Mr Smile został opracowany przez japońską firmę InstaVR. Ten dokładnie ocenia zachowanie pracowników i ich podejście do klienta na podstawie ponad 450 czynników. Do tych czynników należą wyraz twarzy oraz głośność i ton wypowiedzi.
Zadowolenie klienta ważniejsze niż komfort pracownika
Aeon tłumaczy swoją decyzję chęcią „standaryzacji uśmiechów pracowników i maksymalizacji zadowolenia klientów”. Podobno firma przeprowadziła już udaną próbę działania systemu Mr Smile. Wzięło w niej udział około 3400 pracowników, a dzięki niej „nastawienie do klienta” miało poprawić się w ciągu trzech miesięcy o 60 procent.
Co ciekawe, Mr Smile podobno zawiera elementy przypominające grę, aby zachęcać pracowników do poprawiania swych wyników. Pytanie brzmi jednak, czy taka zachęta rekompensuje pracownikom supermarketów fakt, że podczas swojej pracy muszą czuć się nieustannie obserwowani.
Źródło: SCMP, fot. tyt. Bing Image Generator