Wojsko USA inwestuje w składane drony. Napędzi je sztuczna inteligencja

Aleksander PiskorzSkomentuj
Wojsko USA inwestuje w składane drony. Napędzi je sztuczna inteligencja
{reklama-artykul}
Amerykańska armia przyznała kontrakt o wartości 20 milionów dolarów kalifornijskiej firmie Skydio. Wszystko to w celu opracowania rozwiązań pozwalających Amerykanom odejść od standardowych, dostępnych na rynku dronów oraz zagranicznych dostawców.

Skydio w komunikacie prasowym ujawniło, iż będzie odpowiedzialne za dostarczenie swoich dronów X2D do amerykańskiego Programu Rozpoznania Krótkiego Zasięgu.

Inteligentne, składane drony pomogą w rozpoznaniu

Amerykańskie wojsko wprowadzając drony X2D chce pozwolić żołnierzom wykorzystać sprzęt do szybkiego rozpoznania z powietrza oraz innych działań obserwacyjnych na krótkich dystansach. Co ciekawe, ponad 30 różnych dostawców zgłosiło swoje rozwiązania – zaledwie 5 firm zostało wybranych z tego grona do dalszej współpracy.

Serwis The Drive uzyskał dostęp do kontraktu federalnego, który zdradza, że Amerykanie celują w drony pozwalające na około 30 minut lotu, zasięg do 3 kilometrów oraz zdolność tolerowania wiatru o prędkości do 15 węzłów. Konstrukcja nie musi posiadać wymiennych ładunków. Każdy z dronów musi mieć możliwość mapowania oraz geotagowania wykonywanych zdjęć.

Dron X2D od firmy Skydio został wyposażony w dwukolorowe optyczne czujniki termiczne zdolne do przechwytywania filmów w 4K. Konstrukcja pozwala także na latanie w nocy przy wykorzystaniu modułu GPS. Maksymalna prędkość lotu? 40 kilometrów na godzinę. Całkiem nieźle. Samo urządzenie waży również 1,3 kilograma, przez co można je schować praktycznie do każdego plecaka. X2D napędzany jest autorskimi algorytmami sztucznej inteligencji.

Warto wspomnieć, że inwestowanie milionów w małe, inteligentne drony nie jest niczym nowym. W czerwcu 2020 roku amerykańska armia złożyła inne zamówienie na kieszonkowe drony, które ważyły zaledwie 33 gramy i były w stanie utrzymać się w powietrzu przez około 25 minut.

Jak widać Amerykanie chcą mieć przewagę taktyczną praktycznie na każdym polu.

Źródło: TheDrive / fot. Skydio

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.