Z Katowic do Krakowa prywatnym odrzutowcem – 119 razy. A Ty masz żyć eko

Maksym SłomskiSkomentuj
Z Katowic do Krakowa prywatnym odrzutowcem – 119 razy. A Ty masz żyć eko
Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku nie obejmie, przynajmniej początkowo, samochodów luksusowych, sprzedawanych najbogatszym w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Równie kontrowersyjną zdaniem wielu drogą zdaje się podążać lotnictwo. W kwietniu tego roku praktycznie przegłosowano koniec tanich lotów w Unii Europejskiej, poprzez rozszerzenie systemu EU ETS i stopniowe wycofywanie bezpłatnych przydziałów uprawnień do emisji dla operatorów lotniczych. Niemal równolegle Francja zakazała zbyt krótkich lotów samolotami, ale… wyłączyła z zakazu prywatne odrzutowce. Tymczasem, rok 2022 okazał się rekordowy jeśli chodzi o takie loty.

Prywatne loty zabójcze dla klimatu, ale ograniczenia dotkną transportu zbiorowego

Zeszłoroczny raport opublikowany w ubiegłym roku przez agencję marketingową Yard ujawnił, że loty prywatne generują olbrzymie ilości dwutlenku węgla. Przykładowo, piosenkarka Taylor Swift od stycznia do końca lipca 2022 roku odbyła 170 prywatnych lotów, emitując tym samym 1200 razy więcej CO2 niż statystyczny podróżny. O ile jednak w jej przypadku podróże lotnicze wydają się całkiem uzasadnione, nie można tego samego powiedzieć o niektórych innych przykładach.

Każdy prywatny lot emituje średnio 5,9 tony dwutlenku węgla. To 3/4 rocznych łącznych emisji przeciętnego Polaka. Raport Greenpeace w przeciwieństwie do tego publikowanego przez Yard rzuca światło na zwyczaje lotnicze zamożnych Polaków.

ryanair

Transport zbiorowy jest bardziej eko niż prywatny, ale staje się coraz droższy. | Źródło: Ryanair

W 2022 roku odbyło się w Polsce 8500 prywatnych podróży lotniczych. W pandemicznym roku 2020 liczba ta wynosiła nieco ponad 1600. Nie wzrost szokuje, a czasem absurdalne trasy. Trasę lotniczą z krakowskich Balic do katowickich Pyrzowic pokonano 119 razy. Nie byłoby w tym niczego nadzwyczajnego, gdyby nie to, że odległość między dwoma lotniskami to 67 kilometrów. Trasę pomiędzy Pyrzowicami i Balicami da się pokonać samochodem przepisowo w około 55 minut. 39 lotów obejmowało trasę z Poznania do Zielonej Góry – to ok. 76 kilometrów.

Ty żyj eko, inni nie muszą?

Oczywiście nie można negować istnienia efektu skali. Tak jak wielkie oszczędności biorą się z małych oszczędności, tak sumarycznie spore ograniczenia emisji CO2 biorą się z wielu z pozoru drobnych działań. Jeżeli jednak ograniczamy swobody – bo inaczej nazwać tego nie można – jednej grupy obywateli, to dlaczego niektórzy mogą więcej niż inni? Dlaczego osoby korzystające z bardziej ekologicznego zbiorowego transportu lotniczego mają ponosić większe wydatki, podczas gdy zdecydowanie więcej CO2 emitują statystycznie latający prywatnymi samolotami?

Jak podaje Transport & Environment, prywatne odrzutowce odpowiadają za od 5-14 razy więcej emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na pasażera niż loty pasażerskie.

Transport prywatny zdaje się być sukcesywnie ograniczanym w Unii Europejskiej, ale jak widać wyłącznie ten w wydaniu dla mniej zamożnych. Małe, tanie samochody znikają z oferty koncernów ze względu na normy emisji. Dochodzi do absurdalnych sytuacji, w którym małe auto miejskie nie wjeżdża do strefy czystego transportu, ale nowsze auto z silnikiem V8, o znacznie większej emisji CO2, może swobodnie się po niej przemieszczać. „Kara” za przekroczoną normę emisji jest przerzucana na zamożnego konsumenta, którego stać na to, aby ją zapłacić.

prywatny odrzutowiec
Ograniczenia w lotach prywatnych? To jeden z postulatów. | Źródło: Canva Pro

Politycy lewicowi postulują nakładanie „podatku od bogactwa”, ale niemałe grono komentatorów uważa, że nie jest to właściwa droga.

Jedno jest pewne: w politycy ekologicznej nierzadko trudno doszukać się logiki.

Źródło: Money.pl, zdj. tyt. kompozycja z Canva Pro

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.