Zmiana pozwoli przede wszystkim skrócić do minimum czas doręczeń i jest to chyba największy powód do zadowolenia. Drugim jest możliwość prowadzenia korespondencji z dowolnego miejsca na świecie, bez konieczności informowania organów administracyjnych o zmianie miejsca pobytu.
E-doręczenia otrzyma każdy, kto zaloguje się za pomocą swojego Profilu Zaufanego do specjalnej skrzynki na platformie gov.pl. Państwo polskie utworzy specjalną bazę adresów elektronicznych. Gdy adres obywatela pojawi się w tej bazie, pisma drogą elektroniczną doręczane będą właśnie na ten adres. Status prawny e-doręczenia zostanie oczywiście zrównany z tradycyjnym listem poleconym.
Na osoby sceptyczne czeka usługa hybrydowa. Podmiot publiczny może wysłać informację w domyślnej formie elektronicznej, a obywatel otrzyma przy okazji możliwość otrzymania przesyłki listowej. Ta zostanie wydrukowana na poczcie i nadana obywatelowi w formie papierowej. Organy państwowe zapewniają o obowiązywaniu tajemnicy pocztowej oraz zachowaniu wszelkiej poufności informacji.
Nowa ustawa będzie obowiązywać od 1 października 2020 roku. Osobny pakiet regulacji wejdzie w życie w późniejszym terminie.