Polscy uczniowie stworzyli zautomatyzowany system odzysku deszczówki

Maksym SłomskiSkomentuj
Polscy uczniowie stworzyli zautomatyzowany system odzysku deszczówki

Zakończył się zorganizowany przez instytut badawczy NASK Technikon ESA. Konkurs organizowany w ramach programu cyfrowej edukacji ekologicznej dla szkół Edukacyjna Sieć Antysmogowa (ESA) wygrali „Trzej pancerni”. Mowa o uczniach Technikum nr 3 w Jaśle, którzy pokonali konkurencję tworząc zautomatyzowany system odzysku deszczówki.

Zautomatyzowany system odzysku deszczówki podbił Technikon ESA

Kuba, Mateusz, Damian i Szymon oraz ich opiekun Damian Matłosz podczas Technikonu ESA zaprezentowali swój pomysł na magazynowanie i oczyszczanie wody deszczowej. Skąd nazwa „Trzej pancerni”, skoro drużyna jest czteroosobowa? Gdy nastolatkowie zakładali ją w maju 2023 roku, było ich tylko trzech. Na przestrzeni roku zespół wzmocnił się o kolejnego członka i z sukcesem brał udział także w innych zawodach ogólnopolskich i międzynarodowych.

Zautomatyzowany system odzysku deszczówki to system o nazwie EKO – PANPOL. Dzięki niemu proces odzyskiwania wody deszczowej jest w pełni autonomiczny. Woda nie zostaje zmarnowana, a zamiast tego jest oczyszczana, magazynowana i wykorzystywana do podlewania roślin i pojenia zwierząt. Do sterowania wykorzystano, a jakże, mikrokontroler Arduino Uno.

Drugie miejsce zajął projekt FF15 z Technikum nr 1 w Gliwicach (Domowy system monitorowania zużycia prądu i emisji gazów). Trzecie miejsce przypadło zespołowi CLIMATE CHAMPIONS z LXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. Józefa Bema w Warszawie (Climate Guardians: City of Tomorrow).

Zainteresowanie konkursem ze strony szkół było bardzo duże. Widać, że nauczyciele i uczniowie widzą silną potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych i szukają ścieżek, które pomogą im znaleźć praktyczny wymiar edukacji. Dzięki Technikonowi ESA powstały prawdziwie innowacyjne projekty

– podsumował Technikon ESA Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK ds. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE).

Wśród zgłoszonych projektów były jeszcze m.in.:

  • tracker fotowoltaiczny;
  • system zarządzania wodami deszczowymi w gospodarstwie domowym;
  • bezemisyjna produkcja wodoru na bazie elektrolizy;
  • eksperyment pokazujący przepuszczalność filtrów i masek antysmogowych;
  • innowacyjna wiatrownica wykonana przy użyciu druku 3D.

Zwycięska drużyna zdobyła mobilną pracownię komputerową dla swojej szkoły oraz laptopa dla każdego ucznia i nauczyciela. Nagrodami za miejsca 2. i 3. były głośniki bezprzewodowe, słuchawki i myszki gamingowe. Każda drużyna finalistów otrzymała dla swojej szkoły bon pieniężny o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych oraz zestawy nagród rzeczowych.

Źródło: YouTube @NASK PIB, inf. prasowa NASK

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.