Najnowszy Mini LED Sony Bravia 7 w mojej ocenie trafił do sklepów z defektem systemu Acoustic Multi-Audio. Inaczej na tę sprawę zapatruje się japoński producent, ale po kolei…
Telewizor Sony Bravia 7 testowałem kilka tygodni temu w warunkach domowych. Sprzęt dostarczył polski oddział Sony. Temat związany z systemem audio zweryfikowałem ponownie w sklepie Sony Centre ostatnimi dniami (sprawdzałem to na innym 65” egzemplarzu). Wielu z Was zada teraz kluczowe pytanie: i w czym właściwe jest problem?
Coś tu szumi…
Z dwóch bocznych wysokotonowych głośników (foto poniżej) są słyszalne niewielkie szumy. Pojawiają się one w przypadku: ustawienia głośności na poziom 0, trybu mute (wyłączony dźwięk) oraz włączonej głośności, lecz przy braku emisji sygnału audio. Problem ten jest m.in. słyszalny w chwili wyświetlenia ekranu głównego Google TV.
Dlaczego system nie wyłącza jednostek wysokotonowych w momencie braku emisji ścieżki audio, co w konsekwencji skutkuje wystąpieniem wspomnianych szumów? Z tym pytaniem zwróciłem się do Sony. Poniżej zamieszczam odpowiedź przesłaną do naszej redakcji przez japońskiego producenta.
„Delikatny szum z głośników wysokotonowych telewizora BRAVIA 7 mieści się w normalnym zakresie poziomu szumów, zależnych nieznacznie od modelu i występujących również w poprzednich seriach. Jest on słyszalny tylko po przybliżeniu ucha bardzo blisko do głośnika, a nie z normalnego miejsca oglądania, nie ma więc wpływu na codzienne użytkowanie.”
Merytoryczna analiza oświadczenia Sony vs. stan faktyczny
Po krótkiej refleksji dochodzę to wniosku, że – mówiąc kolokwialnie – nie kupuję wytłumaczenia Sony. Jednakże muszę w tym miejscu stwierdzić, aby w sposób uczciwy i obiektywny podejść do zaistniałej sytuacji, że występujące szumy emitowane przez głośniki tweeter nie mają dużego natężenia. Siedząc przed telewizorem w odległości np. 2 – 2,5 metra nie były one słyszalne. Problem pojawia się w momencie, w którym znajdujemy się w niewielkiej odległości od jednostek wysokotonowych.
Według Sony szumy mieszczą się w normalnym zakresie. I tu pojawia się jedno z wielu pytań: a dlaczego szumy w ogóle występują? Czyżby błędy inżynierskie lub użycie podzespołów dość przeciętnej jakości? Dziwna sprawa, gdyż tego typu problemy można spotkać w urządzeniach określanych mianem chińszczyzny. Oczekiwałbym – ba, wymagałbym – większej skrupulatności w trakcie projektowania, a następnie wykonania produktu od firmy, która co by nie mówić ma bardzo duże doświadczenie w segmencie premium oraz wyspecjalizowany dział R&D.
Stwierdzenie „mieści się w normalnym zakresie poziomu szumów” nie do końca jest dobrą wymówką z punktu widzenia konsumenta. Wspomniany przez Sony normalny zakres można porównać np.: do ostrości potrawy – dla jednego coś będzie ostre, a dla innego wręcz delikatne – bardzo subiektywna kwestia.
Notabene nie wiadomo, czy występowanie małych szumów jest spowodowane np. błędem algorytmów dystrybucji dźwięku (kwestie softwarowe) czy problemami hardwarowymi. Ciężko zatem stwierdzić, czy defekt ten w kolejnych latach w trakcie eksploatacji Sony Bravia 7 będzie miał identyczną, mniejszą skalę, czy może będzie się nasilał.
W oświadczeniu wspomniano, że szumy występowały w poprzednich seriach. Fakt, w sklepie sprzedawca zasygnalizował, że można było je usłyszeć w jednym z zeszłorocznych telewizorów – niestety akurat tego modelu nie sprawdzaliśmy w naszej redakcji w 2023 r. Konkludując, Acoustic Multi-Audio jest mi znane od dobrych kilku lat. System audio sprawdzałem niejednokrotnie podczas testów telewizorów serii Sony Bravia i nigdy nie natrafiłem na analogiczny problem. Nasuwa mi się smutne spostrzeżenie: dlaczego Sony, wiedząc o szumach, nie dążyło do ich wyeliminowania w kolejnych modelach pojawiających się w ostatnich latach…
Dywagacje reklamacyjne
Ciekaw jestem, jak zareagowałby sprzedawca np. Sony Centre na potencjalne zgłoszenie reklamacyjne (niezgodności towaru z umową) w tej konkretnej kwestii. Osobiście widzę dwie możliwości: zwrot gotówki (odstąpienie od umowy) lub obniżenie ceny. Warto w takiej sytuacji powołać się na Art. 43e. [Obniżenie ceny; odstąpienie od umowy] Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
Z mojego punktu widzenia opisany problem kwalifikuje się jako defekt systemu audio. Sony problemu nie widzi, ja jednak nadal twierdzę, że mamy do czynienia z pewnego rodzaju drobną ułomnością produktową. Wielka szkoda, gdyż Mini LED Sony Bravia 7 to naprawdę bardzo udany egzemplarz w kategorii jakość obrazu. Model oferuje 120 Hz matrycę typu VA, 480 stref lokalnego wygaszania z dobrze działającym algorytmem, a także ewidentnie zauważalny efekt HDR (wysoka szczytowa jasność). Jak to bywa w przypadku Sony, tanio nie jest, gdyż telewizor ten jest pozycjonowany jako produkt premium (cena za przekątna 65” to około 8500 zł.). I tu występuje pewien dysonans – czy TV z tej kategorii i w takiej cenie powinien mieć, aż tak słyszalną wadę?
Warto przed zakupem na własnej skórze, choć precyzyjniej byłoby napisać na własne uszy, sprawdzić system audio danego modelu choćby w warunkach sklepowych.
Wszystkich użytkowników Sony Bravia 7 chcących dochodzić swoich praw (w przypadku nie uznania przez sprzedawcę potencjalnych roszczeń odnośnie opisanych dźwiękowych niedogodności) zapraszam do kontaktu.
Źródło: mat. własny / foto. Sony