W 2017 roku TomTom przekazał komunikat dotyczący zaprzestania działalności działu Consumer Sports, przy okazji informując o skupieniu się na rozwoju swojego core’u czyli technologii map i nawigacji. Od kilku lat firma nie wypuściła na światło dzienne żadnego nowego produktu wearables, natomiast nie zrezygnowała ze wsparcia i utrzymywania infrastruktury.
TomTom Sports – koniec wsparcia
Użytkownicy urządzeń ubieralnych od TT mogli zauważyć pewną stagnację w „ekosystemie” TomTom Sports. Kwestią czasu było zakończenie przez firmę support’u dla tej właśnie części biznesu. Niestety nadszedł taki moment – z końcem września 2023 firma kończy wsparcie dla infrastruktury TomTom Sports.
Czy urządzenia wearables staną się bezużyteczne?
Z informacji przesłanej przez producenta dowiadujemy się, że aplikacja mobilna TomTom Sports, aplikacja desktopowa (dla Windows) Sports Connect oraz strona internetowa Sports zostaną wycofane i definitywnie usunięte. Użytkownicy nadal będą mogli korzystać z zegarka sportowego, zegarka golfowego oraz monitora aktywności i wyświetlać statystyki w urządzeniu. Natomiast wraz z końcem września 2023 nie otrzymają już aktualizacji i stracą możliwość synchronizacji aktywności z platformami i aplikacjami TomTom Sports.
Jak się można domyślić, same aplikacje zapewne przez jakiś czas będą działać w trybie offline, ale ich funkcjonalność zostanie powyższą decyzją mocno ograniczona.
„Ponieważ urządzenie nie będzie już mieć dostępu do infrastruktury internetowej, nie będzie otrzymywać aktualizacji, a historia aktywności nie będzie w Internecie rejestrowana. Urządzenie zachowa swoje funkcje w trybie offline, co oznacza, że będzie nadal działać, ale bez historii śledzenia. Ponieważ dane QuickGPS nie będą już dostępne, otrzymanie przez zegarek korekty pozycji GPS może potrwać dłużej. Ponieważ firma TomTom nie będzie już obsługiwać/usprawniać oprogramowania ani funkcji samego urządzenia, w przyszłości mogą wystąpić problemy z aktualnie działającymi funkcjami.”- czytamy w komunikacie producenta.
Synchronizacja danych zegarka z innymi platformami
Niestety synchronizacja danych zegarka TomTom Sports z aplikacjami typu Strava, czy Nike+ nie będzie możliwa. Nie będzie również możliwości pobrania muzyki, tras, szklaków czy pól golfowych za pośrednictwem zewnętrznych rozwiązań.
Historia aktywności i konto TomTom Sports
Niestety po zakończeniu usługi, TomTom usunie dane związane z aktywnością użytkownika oraz jego dane osobowe. Same konta zostaną zachowane, gdyż mogą być powiązane z innymi usługami i produktami firmy.
Do czasu zakończenia usługi producent umożliwia eksport historii danych.
Aby wyeksportować swoje dane należy:
- Zalogować się na swoje konto: https://mysports.tomtom.com/app/latest/
- W prawym górnym rogu wybrać nazwę użytkownika, a następnie kliknąć w „Ustawienia”.
- Przejść do „Zarządzaj kontem”.
- Następnie wybrać „Zarządzaj danymi” i „Pobierz dane”.
Czy będę mógł przesyłać swoje dane do innych witryn, takich jak Strava aby śledzić aktywności?
Zgodnie z informacją podaną przez producenta, nie będzie możliwości przesłania danych za pośrednictwem platformy TomTom Sports. Niemniej jednak niewykluczone jest, że niektóre serwisy zewnętrzne umożliwią przesłanie, już wcześniej pobranych poszczególnych danych.
Źródło: Komunikat producenta, Wł.