Parametry techniczne
Mio Spirit 5450 LM | Specyfikacja |
---|---|
Procesor | MStar 800 MHz |
Ekran | 480 x 272, 4.3 cala |
Złącza | mini-USB, audio 3.5 mm, SD |
Wymiary (szer. x wys. x głęb.) | 120 x 80 x 13 mm |
Waga | 134 g |
Hardware
Nawigacja Mio Spirit 5450 LM to niewielkie urządzenie, które dostarczane jest wraz z podstawowymi akcesoriami jak uchwyt na szybę samochodu, ładowarka samochodowa oraz płyta CD z oprogramowaniem do zarządzania nawigacją oraz zainstalowanymi mapami. Uchwyt, choć niewielki, bardzo dobrze spełnia swoje zadanie. Jego montaż jest prosty, bowiem wystarczy przyczepić go do szyby i zamocować MIO w zatrzaskach.
{reklama-artykul}Choć obudowa wykonana jest z matowego plastiku, prezentuje się bardzo dobrze. Tylna klapka posiada głośnik, nieco ukryty przycisk resetowania oraz oznaczenia poszczególnych wejść zlokalizowanych na bocznej krawędzi. To właśnie z boku znajdziemy złącze słuchawkowe 3.5 cala, slot na kartę SD, port miniUSB. Szkoda, że producent nie pokusił się o zastosowanie powszechniej stosowanego wyjścia microUSB. W takiej sytuacji szczególnie doskwiera brak kabla USB – miniUSB pozwalającego na podłączenie Mio do komputera. Zabrakło również ładowarki sieciowej. U góry z kolei nie znajdziemy niczego oprócz przycisku uruchamiającego nawigację, który pozwala także na wygaszanie ekranu.
Mio Spirit 5450 LM, wyposażono w ekran o przekątnej 4.3 cala i rozdzielczości 480 x 272. Niestety, nie należy on do najmocniejszych elementów konstrukcji. Jego czułość na dotyk pozostawia wiele do życzenia, co dawało o sobie znać zwłaszcza podczas klikania w mniejsze ikony np. powrotu do ekranu głównego. Problem sprawiała także nawigacja po wszelkiego rodzaju menu, gdzie przypadkowo uruchamiałem sąsiadujące opcje. Na szczęście producent pokusił się o dodanie programowych przycisków sterowania, których użycie jest zdecydowanie wygodniejsze niż korzystanie z dotyku.Żadnych zastrzeżeń nie budzi widoczność w warunkach silnego słońca.
Wydajność
Jako, że Mio Spirit 5450 LM to nawigacja najnowszej generacji, otrzymała wydajny procesor MStar MSB2531, taktujący z częstotliwością 800 MHz. Generowana moc jest na tyle duża, że w zupełności wystarcza na szybkie przeliczanie tras, wytyczanie nowych tras przejazdu czy modyfikowanie wskazówek na podstawie danych TMC. TMC jest technologią pozwalającą na unikanie wszelkich utrudnień drogowych jak korki, wypadki czy blokady dróg dzięki danym gromadzonym za pośrednictwem fal FM.
Podchodząc ze sporym dystansem do tego typu rozwiązania postanowiłem ruszyć w drogę. Zielona Góra, okolice Drezna, Wrocław to miejsca, gdzie spodziewałem się wielu poważnych utrudnień z racji na powszechne remonty i zwężenia. Za każdym razem algorytm nawigacji wytyczał taką trasę, która omijała wszelkie niedogodności. Jedynie zmierzając autostradą A 13 w kierunku Drezna, natknąłem się na remont, który był jednak nie do uniknięcia.
Oprogramowanie
Mio doskonale zdaje sobie sprawę, że interfejs oprogramowania nawigacji musi być zaprojektowany w taki sposób, aby korzystanie z niego podczas jazdy było wygodne oraz nie zagrażało bezpieczeństwu. Wykorzystano w nim duże czytelne przyciski przypominające kafelki. Największe z nich to Znajdź oraz Mapa.
Opcja Znajdź daje błyskawiczny dostęp do panelu wpisywania dokładnej lokalizacji naszego celu. Oprócz podawania adresu mamy możliwość wyszukiwania według słów kluczowych, współrzędnych, kodu pocztowego, skrzyżowania, punktów POI czy podając miasto bądź wybrany obszar. Wybierając przycisk Mapa ukazuje się mapa z naszą aktualną lokalizacją.
Przeglądając mapę we znaki daje się brak obsługi multidotyku. Zmuszeni jesteśmy zatem do korzystania z przycisków oddalania i przybliżania widoku. Problematyczne jest także przesuwanie mapy, gdyż nagminnie włącza się wówczas menu z opcjami. Podczas nawigowania wyświetlane są wszystkie najważniejsze informacje jak aktualna prędkość, szacowany czas dojazdu czy ilość pozostałych kilometrów. Podczas testów, algorytm szacował godzinę z dokładnością średnio co do ok 2 minut. Zdecydowanie jest to dobry wynik. Nieco gorzej wyglądała sytuacja z ograniczeniami prędkości mimo zainstalowanych aktualnych map. Znajdując się na terenie zabudowanym, gdzie obowiązuje prędkość 50 km/h nawigacja nadal sugerowała jazdę 90 km/h, zatem do tej opcji zalecam podchodzić z rezerwą i stosować się do znaków drogowych.
{reklama-artykul}Z poziomu ekranu głównego mamy również dostęp do listy ulubionych miejsc, wyszukiwarki oraz ustawień. Bardzo przydatną funkcją, również reklamowaną przez producenta jest Znajdź mój samochód, która ułatwi odnalezienie samochodu pozostawionego w obcym mieście czy też na dużym parkingu przy hipermarkecie. Po jej aktywowaniu, nawigacja przełącza się w tryb pieszy i prowadzi nas prosto do zapisanej lokalizacji auta. Wybierając trasę przejazdu, do dyspozycji mamy kilka trybów: najszybsza, najkrótsza, najłatwiejsza, ekonomiczna. Producent oferuje ponadto bezterminowe i darmowe aktualizacje map, których dokładność dorównuje rodzimym rozwiązaniom. Do dyspozycji oddano zestaw map 44 krajów Europy.
Podczas nawigowania wyświetlanych jest wiele kategorii interesujących punktów (POI) jak hotele, stacje paliw, restauracje, parkingi. Warto również wspomnieć o Asystencie Parkowania, który wyświetla dostępne w pobliżu miejsca do zaparkowania samochodu. Bardzo pomocnym rozwiązaniem jest asystent pasa ruchu czy widok skrzyżowań w 3D, które dadzą nam pewność, że drogę opuścimy właściwym zjazdem. Asystent pasa ruchu szczególnie przydatny okazał się podczas jazdy po Wrocławiu, gdzie z wyprzedzeniem pozwolił na zajęcie właściwego pasa. Nie uświadczyłem żadnych problemów z działaniem tej funkcji, a liczba oraz kierunki jazdy idealnie pokrywały się z rzeczywistością. Niewielką bolączką urządzenia jest długi czas wybudzania się czy brak obsługi multimediów.
MioMore Desktop
Producent nie omieszkał załączyć płyty CD z programem MioMore Desktop, które pozwoli na znacznie bardziej efektywne zarządzanie mapami czy planowanie skomplikowanych tras przejazdu, które można następnie wgrać do pamięci urządzenia. Jedną z ciekawszych funkcji jest IQ Routes, które do wytyczania tras wykorzystuje historyczne dane zgromadzone przez miliony innych kierowców. Nie mniej interesująca jest także usługa LearnMe Pro, która uczy się naszego stylu jazdy, wybieranych tras czy rozwijanych prędkości. Z poziomu MioMore Desktop możemy także wypożyczać mapy z całego świata na 3, 7 lub 30 dni ze zniżką 80% w stosunku do normalnej kwoty zakupu. Opcja ta jest warta uwagi zwłaszcza wtedy, gdy z nawigacji korzystamy sporadycznie.
Podsumowanie
Nawigacja MIO Spirit 5450 LM to urządzenie, które oferuje wszystko to, czego potrzeba do sprawnego dotarcia do celu bez zbędnych dodatków jak multimedia. Niewątpliwym atutem jest dożywotnia licencja na aktualizację dobrej jakości map, których nowe wersje pojawiają się cztery razy w roku. Bardzo pozytywne wrażenie wywarł aż do bólu przejrzysty interfejs użytkownika czy dołączone oprogramowanie MioMore Desktop. Odbiornik GPS błyskawicznie odnajdywał sygnał, a zastosowane algorytmy i procesor przyczyniają się do sprawnego przeliczania tras.
Testowany Mio ma w sobie jednak kilka elementów, które można by zmienić w tym słabej rozdzielczości i niezbyt czuły na dotyk ekran czy złącze miniUSB, zamiast microUSB. Brakuje również kabla miniUSB-USB, który umożliwiłby podłączenie urządzenia do komputera. Pomimo tych wad Spirit 5450 LM nadal pozostaje świetną propozycją dla osób poszukujących taniej i dokładnej nawigacji GPS.
Zalety | Wady |
---|---|
darmowe i dożywotnie aktualizacje map | słaba reakcja ma dotyk |
dokładne mapy | brak kabla miniUSB – USB |
przemyślany interfejs użytkownika | |
funkcja TMC | |
oprogramowanie MioMore Desktop |